responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : الجواهر السنية ( كليات حديث قدسى ) ( فارسي ) نویسنده : الحر العاملي    جلد : 1  صفحه : 381


تو ولى تهليل ( * ( لا إِله إِلَّا الله ) * ) مىباشى . پس همهء تهليلها براى تو است چون تو ولى آنها هستى . همهء تكبيرها مختص تو است . پس همه تكبيرها براى تو باد چون تو ولى همهء آنها هستى . خداوندا ، بر من وعده بده كه اين نماز مرا قبول كرده به آسمان مرتفع سازى چون تو شنونده و عالم مىباشى .
وقتى كه بنده‌ام اين دعا را در پشت سر هر نماز بخواند ، من نماز او را با چندين برابر ثواب در لوح محفوظ ضبط مىكنم .
مؤلف مىگويد : همهء اين دعاها را كه گفتيم ، شيخ طوسى و كفعمى در دو كتاب مصباحشان ذكر كرده‌اند و بدانيد كه لازم است كه بعضى از كلمات اين دعاها را تأويل و تفسير كنيم . از جمله آنها اين جمله است كه مىگويد :
( يا بارى خلق الجنّة و النّار و ملزم اهلها عملها ) . در اين جا لازم است يك كلمهء مضاف را محذوف مقدر دانسته بگوييم : ( ملزم اهلها جزا عملها من ثواب و عقاب ) . چون اگر اين كار را نكنيم ، اين جملات جبر را مىرساند كه در مذهب ما شيعهء اثنى عشرى جبر باطل است .
يا اين جمله :
( يا هادى يا مضل ) يعنى اى هدايتكننده و اى گمراه كننده .
منظور از اين كلمه يعنى بخشندهء الطافى كه ما را به هدايت مىرساند و اى مانع بعضى از بندگان كه گمراهى را اختيار مىكنند . اگر خداوند بخواهد آنها را هم ارشاد مىكند . چون منع كردن اين الطاف ، منافات با عدل و حكمت خداوند ندارد و موجب مجبور شدن آنان در گناه نمىشود و همچنين منافات با اين ندارد كه آنها براى عبادت قادر باشند ولى خودشان را عبادت نكنند . پس اطلاق كلمهء ( اضلال ) بر منع نمودن اين الطاف و توفيق مجازى است كه قرينه آن دلايل قطعى مىباشد .
146 - و روى الشيخ الحسن بن أبي الحسن بن محمّد الديلميّ في كتاب إرشاد القلوب إلى الصواب عن أمير المؤمنين عليه السلام : إنّ النبيّ صلى الله عليه و آله سأل ربّه ليلة المعراج

381

نام کتاب : الجواهر السنية ( كليات حديث قدسى ) ( فارسي ) نویسنده : الحر العاملي    جلد : 1  صفحه : 381
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست