responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : الاحتجاج ( فارسي ) نویسنده : الشيخ الطبرسي    جلد : 1  صفحه : 243


او امام رشيد شديد شكور و مفوض امر و كار خود برب غفور است .
او آن امام است كه پيشينيان خلفا عن سلف و سلفا عن خلف ازو بشارت و نشان دادند و آن ولايت پناهى حجت باقى حضرت الهى است و بعد از او حجت ديگر نيست و حق با اوست در هرجا كه باشد و بهر نوع كه بود و هيچ نورى موجود نيست بغير نور آن حضرت .
و اوست كه هيچ احدى را برو غلبگى در هيچ حال از احوال از روى فضل و حال و حرب و قتال نيست و هيچ كس را بر ذات مقدس او نصرت دسترس نيست و او ولى خدا است براى اهل زمين و حكم خداى عز و جل بر جميع مخلوقين و امين خالق آسمان و زمين است .
اى معشر مردمان آنچه من به تبليغ آن محكوم و مأمور بودم بشما بجهت همگى افراد شما رسانيدم و حقايق آن را بكمال ظهور و عيان گردانيدم بلكه كما ينبغى و يليق مراتب آداب و احكام آن را من كل الوجوه و المرام بشما و بساير انام فهمانيدم و بعد از من اين على وصى و برادر من نيز بشما مىفهماند بايد كه بعد از من جميع ضروريات دين مبين و منهاج شرع و آئين را از او فرا بگيرند .
بدانيد و آگاه باشيد كه من بعد از اتمام خطبه شما را بمصافحت و مبايعت على عليه السّلام خوانم و از شما اقرار بر ولايت و امامت آن حضرت خواهم گرفت و بعد از من شما را به مصافحت او وصيت نمايم نه من بيعت بخداى عز و جل كردم و على عليه السّلام بامن بيعت نمود الحال نيز من از همگى و تمامى شما بامر و حكم حضرت ملك تعالى بيعت براى آن امام الاتقيا و ايزد تعالى ميستانم بيقين هر كه بعد از من نقض عهد و بيعت و نكث پيمان و شرط رسول رب العزت نمايد آن نقصان ؟ ؟ ؟ بنفس آن نادان شكننده عهد و پيمان لاحق و عيان گردد و هر كه بر آن عهد و پيمان برقرار و بر مصافحت ممكن و پايدار باشد البته باجر عظيم و ثواب جسيم در روز جزاء و حساب كامياب خواهد گرديد .
چنانچه مصدوقه مكرمه * ( « فَمَنْ نَكَثَ فَإِنَّما يَنْكُثُ عَلى نَفْسِه وَمَنْ أَوْفى بِما عاهَدَ عَلَيْه الله فَسَيُؤْتِيه أَجْراً عَظِيماً » ) * شاهدست بر آن .
اى معشر مردمان بدانيد كه حج و عمره بحكم خالق البريه از شعاير اسلام

243

نام کتاب : الاحتجاج ( فارسي ) نویسنده : الشيخ الطبرسي    جلد : 1  صفحه : 243
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست