نام کتاب : الاحتجاج ( فارسي ) نویسنده : الشيخ الطبرسي جلد : 1 صفحه : 29
صورتى كه آنان فاقد اين امتيازات بودند . و شما خود اين جمله را نقل مىكنيد ولى از مضمون آن غافليد و بر خلاف گفتهء آن بزرگوار سخن مىگوييد . و اگر مراد شما معناى ظاهرى و لفظى كلمات « پدر » و « پسر » است ، پس چرا نمىگوييد مراد از كلمهء پدر : حضرت آدم ، يا حضرت نوح است . زيرا آن دو پيامبر گرامى پدران حقيقى حضرت مسيح و ديگرانند . و چطور مىتوانيد اين معنى حقيقى را نفى كرده و آن تصوّراتى كه خود اراده كردهايد باثبات رسانيد ؟ ! . مسيحيان پس از اين استدلال پيامبر ساكت شده و گفتند : ما تا امروز هيچ كس را در مقام بحث و جدل چون تو [ ماهر و زبردست ] نديده بوديم ، فرصتى بده تا در اين موضوع انديشه كنيم . سپس آن حضرت رو به دهريه نموده و فرمود : روى چه اصلى معتقديد كه همهء اشياء و موجودات جهان ، قديم و هميشگى بوده و آغاز و انجامى ندارند ؟ گفتند : ما تنها چيزى را مىپذيريم كه ببينيم ، و چون براى اشياء نه ابتدائى ديده و نه فنا و انقضايى ، حكم مىكنيم كه موجودات هميشگى بوده و خواهند بود .
29
نام کتاب : الاحتجاج ( فارسي ) نویسنده : الشيخ الطبرسي جلد : 1 صفحه : 29