نام کتاب : من لا يحضره الفقيه ( فارسي ) نویسنده : الشيخ الصدوق جلد : 4 صفحه : 41
بوده زندان ابد كرد . شرح : « ظاهر اين روايت با خبرى كه از زرارة بن اعين از امام باقر عليه السّلام در تهذيب و كافى نقل شده معارض است زيرا در آن خبر چنين آمده : مردى كه ديگرى را امر به كشتن شخصى كرده بود ، مباشرش را مىكشند و آمر را بزندان مىافكنند تا بميرد . و براى توجيه خبر سكونى مطالبى گفتهاند كه در نظر حقير هيچ كدام مبتنى بر اصل صحيحى نيست ، و آنچه به نظر مىرسد سقطى است كه در خبر زرارة واقع شده هم در كتاب كافى و هم در كتاب تهذيب و آن لفظ « حرّا » بعد از « رجلا » است و اصل در خبر زرارة اين بود كه « في رجل أمر رجلا حرّا بقتل رجل فقتله » و در اين صورت ميان اين دو خبر تعارضى ديده نمىشود زيرا در خبر سكونى « أمر عبده أن يقتل رجلا فقتله » بوده است و در اين خبر « أمر رجلا حرّا بقتل رجل » فرق عبد و آزاد واضح است ، و دليل بر آنچه گفتيم روايت صدوق عليه الرحمه است از زرارة ( در باب القود و مبلغ الدية ) كه اين طور روايت كرده « في رجل أمر رجلا حرّا أن يقتل رجلا فقتله » . ) * 3263 - سكونى گويد : سه تن را نزد امير المؤمنين عليه السّلام آوردند كه يكى از آنها مردى را نگهداشته بود تا ديگرى آن را بقتل رساند ، و سومى نيز نظاره مىكرده يا مواظب اطراف بوده ( ديده بانى نموده ) است ، امير المؤمنين عليه السّلام دستور داد : چشمان شخص ديده بان را درآورند ، و كسى كه شخص را براى كشتن نگه داشته ، تا روز مرگش در زندان افكنند ( همچنان كه او مقتول را تا دم مرگ نگهداشته بود ) و آن را كه مباشر قتل بوده بكشند . 3264 - در روايت حمّاد بن عيسى از حريز است كه امام صادق عليه السّلام
41
نام کتاب : من لا يحضره الفقيه ( فارسي ) نویسنده : الشيخ الصدوق جلد : 4 صفحه : 41