responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : من لا يحضره الفقيه ( فارسي ) نویسنده : الشيخ الصدوق    جلد : 1  صفحه : 61


شرح : « مشهور جواز امامت زن است براى زنان در نماز واجب ، و علامهء حلَّى در كتاب تذكرة الفقهاء گويد : اين قول جملهء فقهاى ما است ، و از ابن جنيد و سيّد مرتضى - رحمهما الله - نقل شده است كه در نماز نافله نيز ميتواند امامت كند ، و از اين كلام چنين استفاده مىشود كه در نوافل جماعت جايز است ، مگر آنكه مراد از نافله نماز عيدين باشد و چون در زمان عدم حضور امام عليه السّلام اين دو نماز و نماز استسقاء مستحب است لكن به جماعت انجام مىشود از اين رو نافله گفته شده است » .
1178 - زراره از امام باقر عليه السّلام روايت كرده گويد : به آن حضرت عرض كردم : آيا زن مىتواند براى زنان امامت كند ؟ فرمود : نه ، مگر در نماز بر ميّت مادام كه هيچ كسى يا مردى سزاوارتر از او بر اين كار نباشد ، در اين صورت ميان زنان در صف ايشان مىايستد و ابتدا او تكبير ميگويد و بعد زنان تكبير ميگويند .
1179 - هشام بن سالم از امام صادق عليه السّلام روايت كرده است كه فرمود : نماز زن در صندوقخانه اش بهتر از نماز او در ميان اطاق است ، و نماز او در اطاقش بهتر از نماز او در ميان خانه است ( بعبارت ديگر نماز زن هر چه به پوشيدگى و پنهانى از انظار نزديكتر باشد نيكوتر و مقبولتر است ، لذا نماز او در مسجد كه در معرض انظار است واضح است كه تا چه پايه از اين غرض دور و به كراهت نزديك است ) .
و هنگامى كه مرد براى زنى امامت مىكند ، آن زن پشت سر مرد از جانب راست او مىايستد ، به مقدارى كه در حالت سجود ، سرش محاذى زانوان مرد باشد .

61

نام کتاب : من لا يحضره الفقيه ( فارسي ) نویسنده : الشيخ الصدوق    جلد : 1  صفحه : 61
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست