نام کتاب : كمال الدين وتمام النعمة ( فارسي ) نویسنده : الشيخ الصدوق جلد : 1 صفحه : 451
دوم ان را چنين تعريف كرده است قد تشرف باتمامه العبد الفقير الحقير المذنب الراجى عفو ربه الغفور الرحيم الغنى الوفى محمد بن يوسف بن محمّد قاسم النجفى النطنزى مسكنا و مولدا آلفا و نشرا مرتبا في أشرف الاماكن النجف الاشرف و در حاشيه صفحه آخر چنين نوشته است - ترجمه من مشرف شدم بمقابله اين كتاب از اول تا آخر باندازه وسع و طاقت با نسخه اى كه از روى آن استنساخ كردم و نسخه ديگرى كه خالي از غلط نبود . در اين نسخه بابها و عناوين آن را بخط قرمز و درشت ثبت كرده ولى شماره بابها ذكر نشده است . 3 - براى آنكه خوانندگان در پيچ و خم نسخه بدلهاى متعدد گرفتار نشوند از ضبط آنها صرف نظر كرديم و از ميان اين نسخهها عبارت روشنتر و صحيحتر را انتخاب نموديم و ضبط كرديم و اختصار و جانب معنا را بيشتر رعايت نموديم زيرا ضبط نسخه بدلها براى عموم فائده اى ندارد و اشخاص متتبع و خورده بين بايد بخود اين نسخهها مراجعه كنند . 4 - موضوعى كه بسيار مبهم و مورد اختلاف نسخهها است شماره أبواب كتاب است در نسخه چاپى غيبت ادريس نبى را باب دوم بحساب آورده و در نظر گرفته است كه باب اول كتاب در سابق گذشته است ولى در مطالب پيش كه قريب خمس مجموع كتاب است عنوان باب اول را ضبط نكرده است و معين نكرده كه باب اول كتاب از كجا شروع شده فقط بحساب اينكه در ضمن مطالب گذشته ذكر غيبت آدم عليه السّلام شده است در نظر گرفته است كه غيبت آدم باب اول كتابست و اما باين حساب غيبت ادريس باب دوم محسوب مىشود و نسخه اى هم بدست نداده كه اين شماره را از آن نقل كرده باشد همين قدر معلوم است كه اين شماره بعنوان تصحيح وارد كتاب شده است ولى در نسخه مصحح باب غيبت ادريس را باب اول شمرده است و بهمين شماره پيش رفته است تا باب نوادر كه باب شصت و چهارم و خاتمه كتابست و در فهرستى هم كه اول كتاب تنظيم كرده است همين حساب را منظور نموده است و در حقيقت كليه مطالب پيش از غيبت ادريس را مقدمه كتاب بحساب آورده با اينكه در نسخ براى آن عنوان مقدمه و عنوان ديگرى هم ذكر نشده است در نسخه 3 كه در تاريخ 1051 نوشته شده و با دو نسخه ديگر مقابله شده است لفظ باب و شماره اى ذكر نشده فقط همان عناوين أبواب برنگ ديگر و خط درشت ثبت شده است و
451
نام کتاب : كمال الدين وتمام النعمة ( فارسي ) نویسنده : الشيخ الصدوق جلد : 1 صفحه : 451