responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : كمال الدين وتمام النعمة ( فارسي ) نویسنده : الشيخ الصدوق    جلد : 1  صفحه : 42


ميان چند تن از مهاجر و انصار بود على بن ابى طالب سمت چپش بود و عباس سمت راستش در اين ميان عباس با مردى از انصار ستيزه كرد و انصارى پاسخ درشتى باو داد پيغمبر صلَّى الله عليه و آله دست عباس و دست على عليه السّلام را گرفت و فرمود بزودى از صلب اين جوانى برآيد كه زمين را پر از جور و ظلم كند و بزودى از صلب اين جوانى برآيد كه زمين را پر از عدل و داد كند چون چنين ديديد بر شما است ملازمت آن جوان تميمى كه از سمت مشرق آيد . و او صاحب پرچم مهدى باشد انتهى [1] در اين سند عبد الله بن عمر عمى وارد است و عبد الله بن لهيعه و هر دو ضعيفند انتهى .
28 - طبرانى در معجم اوسط خود روايت كرده است از طلحة بن عبد الله از پيغمبر صلَّى الله عليه و آله فرمود محققا فتنه اى خواهد بود كه يك سوى آن خاموش نشود مگر آن كه سوى ديگرش بر آشوبد تا آنكه منادى از آسمان ندا كند كه امير شما فلانى است انتهى .
و در سند آن مثنى بن صباح وارد است و او جدا ضعيف است و بعلاوه در حديث تصريح به مهدى نيست و آن را در ابواب مهدى ذكر كرده‌اند و منهم آن را بطور استثناء در اين جا ياد كردم .
اين مجموع احاديثى است كه ائمه حديث در باره مهدى و خروجش در آخر الزمان نقل كرده‌اند و اينها چنانچه ديدى همه مورد انتقادند جز اندك يا اندك از اندك آن .
منكران امر فاطمى استدلال كرده‌اند بروايت محمّد بن خالد جندى از ابان بن صالح بن ابى عياش از حسن بصرى از انس بن مالك از پيغمبر صلَّى الله عليه و آله و سلم كه فرمود مهدى نباشد جز عيسى بن مريم يحيى بن معين در باره محمّد بن خالد جندى گفته است كه ثقه است - بيهقى گفته است محمّد بن خالد در نقل اين حديث تنها است حاكم گفته مرد مجهولى است و سند اين روايت هم مورد اختلاف است يك بار روايت پيش را از محمّد بن ادريس شافعى نقل كرده‌اند بسند گذشته و يك بار ديگر از محمّد بن خالد از



[1] در اين حديث ابهام عجيبى وجود دارد زيرا ظاهر حديث اينست كه پيغمبر ( ص ) در يك حال دست على و عباس هر دو را گرفته و اين بيان را كرده است و البته چون كلمه هذا بمعنى اين اسم اشاره است براى حاضران معلوم شده است كه مقصود از آن شخصى كه از نسل او ظالمى پديد گردد كيست و مقصود از آن كه از او مهدى عادل پديد گردد كيست ولى چون قرينه اشاره در لفظ حديث مفقود است و راوى هم مشاهده خود را در اين باره نقل نكرده معلوم نيست كه كداميك از على و عباس جد مهدى معرفى شده‌اند ولى اخبار ديگر كه مهدى را از اهل بيت معرفى كرده او را از نسل على ع دانسته و اين ابهام را بر طرف ساخته - فتدبر

42

نام کتاب : كمال الدين وتمام النعمة ( فارسي ) نویسنده : الشيخ الصدوق    جلد : 1  صفحه : 42
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست