نام کتاب : كمال الدين وتمام النعمة ( فارسي ) نویسنده : الشيخ الصدوق جلد : 1 صفحه : 359
عذاب است و بديگرى رحمت و ائمه عليهم السلام همچنين هستند مانند قرآنى كه قرين ايشانست در گفته پيغمبر ( ص ) من در شما ثقلين را بجا ميگذارم كتاب خدا و عترت خودم اهل بيتم ، خداى عز و جل ( در سوره اسراء آيه 82 ) فرمايد از قرآن فرو فرستيم آنچه براى عترت خودم اهل بيتم ، خداى عز و جل ( در سوره اسراء آيه 82 ) فرمايد از قرآن فرو فرستيم آنچه براى مؤمنان شفاء و رحمت است و نيفزايد ظالمان را جز زيان و خداى عز و جل ( در سوره توبه آيه 124 ) فرمايد و هر گاه كه سوره اى نازل شود پاره اى از ايشان باشند كه گويند كدام شما را اين سوره ايمان افزود امام آنان كه گرويدند ايمانشان را افزود و ايشان مژده مييابند و شاد ميشوند و اما آنان كه در دلشان بيماريست پليدى بر پليديشان افزايد و بميرند و آنها كافر باشند . 11 - ائمه صاحبان مشاهد متفرقهاند و قبرهاى سودمند و درخشنده دارند بنا بر گفته كسى كه گويد عترت گياهى است مانند مرزنجوش و متفرقه رويد و بركات آنها در مشرق و مغرب پراكنده است . 12 - عترت بمعنى ذريه ، ابو عبيده گويد ذريه وقتى از ذرأ بالف مشتق باشد نزد ما بمعنى اعقاب و نسل است و كلمه ذرية در سوره فرقان آيه 74 و آنان كه گويند پروردگار ما ببخش بما از ازدواج ما و ذريههاى ما نور چشمى على عليه السلام تنها آن را بهمين معنى قرائت كرده است ولى لفظ ذريه در آيه 41 سوره يس و * ( آيَةٌ لَهُمْ أَنَّا حَمَلْنا ذُرِّيَّتَهُمْ ) * و در قول خداى عز و جل در سوره انعام آيه 133 * ( كَما أَنْشَأَكُمْ مِنْ ذُرِّيَّةِ قَوْمٍ آخَرِينَ ) * دو لغت دارد ذرية بضم ذال و ذريه بكسر ذال مانند عليه و عليه ولى لفظ قرآن بضمه قرائت شده و ابو عمرو هم آن را بضمه قرائت كرده و همان قرائت اهل مدينه است در جميع موارد مگر در آيه 3 سوره اسراء * ( ذُرِّيَّةَ مَنْ حَمَلْنا مَعَ نُوحٍ ) * كه زيد بن ثابت بكسر ذال قرائت كرده . مجاهد از قراء و مفسرين در لفظ ذريه اى كه در سوره يونس آيه 81 * ( إِلَّا ذُرِّيَّةٌ مِنْ قَوْمِه ) * وارد شده است گفته است كه مقصود از ذريه اى كه بموسى ايمان آوردند اولاد كسانى هستند كه موسى بآنها مبعوث شده بود و پدرانشان مرده بودند ، فراء در اينجا يك توضيحى داده است و گفته است آنان را ذريه
359
نام کتاب : كمال الدين وتمام النعمة ( فارسي ) نویسنده : الشيخ الصدوق جلد : 1 صفحه : 359