نام کتاب : كمال الدين وتمام النعمة ( فارسي ) نویسنده : الشيخ الصدوق جلد : 1 صفحه : 192
( 1 ) با اعتماد بخدا در جواب گويم دليل اينكه امام در هر عصرى جز يكى نباشد اينست كه امام بايد افضل مردم باشد و افضل يكى از دو معنى ميدهد يا مقصود افضل از همه ديگرانست يا افضل از هر فردى ديگر و بهر معنى جز بر يك فرد صدق نكند زيرا محال است او افضل همه امت يا هر فردى از امت باشد و در امت كسى افضل از او يافت شود چون اين جائز نيست بدليلى كه خود زيديه هم اعتراف بصحت آن دارند و ميگويند امام بايد افضل باشد درست آيد كه در هر عصرى جز يك امام نباشد و امتياز ما از طائفهء مغيريه آسانست و روشن و نزديك بفهم و المنة لله بيانش اينست كه پيغمبر ( ص ) حسن و حسين را مورد دلالت روشن امامت نمود و آنها را از ساير عترت بامتيازات روشنى جدا كرد چنانچه ذكر نموديم و توصيف كرديم و چون حسن ( ص ) درگذشت حسين احق و اولى بامامت بود . چون پيروى معرفى رسول خدا و اختصاص او ع امام حسن بامامت وى رهبرى كرد و او را معين نمود و اگر امام حسن بامامت پسرش وصيت ميكرد مخالف رسول خدا ( ص ) ميشد و او از اين موضوع مبراست و بعد ذلك ما هيچ شك و ريبى نداريم كه حسين عليه السلام افضل است از حسن بن حسن بن على و افضل بعقيده ما و زيديه همان امام بحق است و بدين بيان دروغ مغيريه ثابت شد و اساس گفتار آنها منهدم گرديد و ما مقامى را كه براى على بن الحسين معتقديم از روى بخشش و تقليد احدى نيست ولى اخبارى كه در باره فضل و مقام او بگوش رسيده در باره حسن بن حسن نرسيده و اينها دليل است كه او اعلم و افضل بوده است در علم حلال و حرام از حسن بن حسن و از جانشين بعد از او و از گفتار حسن بن حسن چيزى نشنيديم كه ممكن باشد آن را با علم على بن الحسين مقابله كرد و عالم در احكام دين احق بامامت است از كسى كه علم ندارد شما اى گروه زيديه اگر براى حسن بن حسن علم بحلال و حرام بدست داريد بيرون آريد و اگر نه انديشه كنيد در قول خداى عز و جل آيا كسى كه
192
نام کتاب : كمال الدين وتمام النعمة ( فارسي ) نویسنده : الشيخ الصدوق جلد : 1 صفحه : 192