نام کتاب : كمال الدين وتمام النعمة ( فارسي ) نویسنده : الشيخ الصدوق جلد : 1 صفحه : 12
دستور داد آن را بمحل اصلى بردند ولى در زمان خلافت عمر سيلى در خانه كعبه ريخت و خرابى پديد شد در موقع تعمير عمر گفت كيست كه محل سنك مقام را در جاهليت ميداند ؟ كسى در اين ميان پيدا شد و آن را معرفى كرد و دستور داد آن سنك را بمقام كنونى او كه محل دوران جاهليت بود منتقل كردند . 3 - دستوراتى كه راجع بمحروميت موالى تازه مسلمانان غير عرب صادر كرد و آنها را از اغلب حقوق اجتماعى مانند امامت جماعت و قضاوت و تا برسد بحق گواهى و شهادت محروم ساخت و تا آنجا در اين موضوع پافشارى كرد كه ميخواست حكمى صادر كند و دستور بدهد تمام عجميانى كه قدشان از پنج وجب بلندتر است بكشند و منظورش اين بود كه نژاد آنان را معدوم كند و اثرى از آنان نماند زيرا كسانى كه از پنج وجب كوتاه تر باشند كودكانى هستند كه در جامعه مستهلك ميشوند و نژاد خود را گم ميكنند يا بيمارانى كه نژادى از آنها بوجود نمىآيد و اگر در سائر دستورات او تدبير شود اين موضوع روشنتر مىشود . بعضى از مورّخان و محققان متأخر معتقدند از همان روز تشكيل سقيفه بنى ساعده ارتجاع جاهليت عرب با نيشخند زهر آلودى در محيط اسلامى خود نمائى كرد علائلى مصرى در كتاب تاريخ الحسين خود بوجه مستدلى اين موضوع را تقرير كرده است و كشمكشى كه راجع بامر خلافت بوجود آمد نشانه رجوع به عصبيت عربى جاهلى شمرده ، اين ارتجاع خطرناك مانند سرطان در پيكر لطيف جامعه اسلامى نوبنياد رخنه كرد و دوران نسبتا طولانى خلافت عمر او را كاملا تقويت كرد ولى چون نوبت به بنى اميه رسيد و عثمان بر مسند زمامدارى تكيه زد و دست و بال بنى اميه كاملا باز شد يكباره نواحى مختلف عالم اسلام را فرا گرفت تا بجائى كه بر خود عثمان هم چرخيد و او را نابود كرد و زمينه را براى تاخت و تاز معاويه فراهم ساخت ، محقق نامبرده باين نكته توجه كرده و اساس سياست معاويه را روى حساب عصبيت و دسته بنديهاى قبيلههاى عربى تشريح كرده است نتيجه اين ارتجاع اين شد كه مسلمانان دستههاى متخاصم تشكيل دادند و مانند همان زمان جاهليت بجان هم افتادند و يك ديگر را بىدريغ بباد چپاول و كشتار گرفتند هنوز يك لنگر حق و عدالت اسلامى مانند على بن أبى طالب صلوات الله عليه زنده بود كه معاويه دستجات غارتگر و آدمكش خود را در نواحى مختلفه عالم اسلامى و خصوص در خود جزيرة العرب و حجاز مىفرستاد و مسلمانان را غارت ميكرد و ميكشت ، اين وضع ارتجاعى در محيط اسلامى بسيار گزنده تر و پرمفسده تر بود از آن ماهيت دوران جاهليت خود زيرا در آن تاريخ ميان قبائل عرب محدود بود و كشتار و چپاول در همان بيابان چادرنشين
12
نام کتاب : كمال الدين وتمام النعمة ( فارسي ) نویسنده : الشيخ الصدوق جلد : 1 صفحه : 12