نام کتاب : كمال الدين وتمام النعمة ( فارسي ) نویسنده : الشيخ الصدوق جلد : 1 صفحه : 10
1 - آن شدت عداوت سابقه با اسلام 2 - آن تصميم خطرناك بر ضد شخص پيغمبر با جسارت باظهار آن . 3 - آن حمله عجولانه بخانه خواهر 4 - آن حمله بيرحمانه به داماد و خواهر 5 - آن تأثر و عقبنشينى از منظره صراحت آنان و ديدار خون سر خواهر 6 - آن عجله و تهور در اظهار مسلمانى طبع مردم احساسى اينست كه تعقل عميقى ندارند و بنژاد و آداب قومي علاقه مفرطى دارند عمر هم بىترديد چنين بوده است و هميشه برترى نژاد عرب و احياء آثار عربيت دوره جاهلى در خزينه دل او انباشته بوده و از اعمال دوران خلافت او بخوبى آشكار است و بيشتر قوانينى كه در زمان خلافت خود اظهار داشت روى همين دو اساس بوده است و ما بچند نمونه از آن اشاره ميكنيم . 1 - قانون تحريم متعه زن و متعه حج همه مسلمانان اين اعلاميه عمر را نقل كردند كه متعتان كانتا على عهد رسول الله انا انهى عنهما و احرمهن و اعاقب عليهن متعة الحج و متعة النساء - دو متعه در زمان رسول خدا حلال بود من از هر دو غدقن ميكنم و هر دو را حرام ميكنم و بر آنها شكنجه مينمايم متعه حج و متعه زنان . براى چه عمر با اين صراحت دو حكم محكم اسلام را لغو كرد ؟ براى آنكه اين دو حكم با عادات جاهليت و مليت ديرين عرب مخالفت داشت زيرا ارتباط مرد و زن در زمان جاهليت بر سه گونه بود 1 - زناشوئى رسمى دائمى كه طبق مقرراتى در اسلام برقرار شد و احكام بسيارى براى آن وضع و ترغيب فراوانى از شارع اسلام نسبت بآن صادر گرديد . 2 - ارتباط نامشروع و زنا كه در دوران جاهليت ميان عرب شيوع داشته و آيات بسيارى در قرآن وارد شده كه آن را تحريم كرده و براى آن حد و تأديب شديد معين نموده است . 3 - اتخاذ خدن كه زنى رفيق مردى باشد و بدون قرار و دستورى با او بسر برد و اين هر دو قسم در شريعت اسلام غدقن شد و چون زناشوئى رسمى و دائمى با همه تسهيلاتى كه شرع اسلام در باره آن بعمل آورد از نظر مقررات عرفى و مشكلات اجتماعى كافى برفع حاجت جامعه نبود شرع اسلام متعه را تشريع كرد كه عبارت از قرار موقتى است با اجرت معينى و گرفتارى زناشوئى دائمى ندارد و اين متعه زنان معمول عربهاى زمان جاهليت نبوده و بر مزاج عمر گران مىآمده است .
10
نام کتاب : كمال الدين وتمام النعمة ( فارسي ) نویسنده : الشيخ الصدوق جلد : 1 صفحه : 10