نام کتاب : كمال الدين وتمام النعمة ( فارسي ) نویسنده : الشيخ الصدوق جلد : 1 صفحه : 213
كند و خداوند مستعان است . سپس گفته است : اگر امامت را به واسطهء وراثت و وصايت بدون دليل مورد اتّفاق بر شخص مدّعى روا بدانيم ، مغيريّه به آن سزاوارتر است ، زيرا همه در امامت حسن بن عليّ با آنها متّفقند كه او اصل امامت است و شايسته است كه آن را به وراثت و وصايت از جانب پدرش دارا باشد امّا با وجود اتّفاق ديگران با مغيريّه ، آنها با امامت امام بعد موافقت ندارند . علاوه بر آن ، اماميّه در دين خود با يك ديگر اختلاف دارند . بعضى از ايشان خدا را جسم مىدانند و بعضى ديگر به تناسخ معتقدند و بعضى به توحيد خالص گرويدهاند ، بعضى به عدل قائلند و عذاب را اثبات مىكنند و بعضى به قدر قائلند و عذاب را باطل مىدانند ، بعضى به رؤيت خداوند معتقدند و بعضى ديگر آن را نفى كرده و به بداء قائلند و چيزهاى ديگرى كه شرح آن ، كتاب را طولانى مىكند ، بعضى از اماميّه به واسطهء امور فوق بعضى ديگر را تكفير مىكنند و از دين يك ديگر براءت مىجويند براى هر يك از اين فرقهها به گمان خودشان رجال مورد اعتمادى است كه مطالب ضرورى را از پيشوايانشان به آنها
213
نام کتاب : كمال الدين وتمام النعمة ( فارسي ) نویسنده : الشيخ الصدوق جلد : 1 صفحه : 213