نام کتاب : عيون أخبار الرضا ( ع ) ( فارسي ) نویسنده : الشيخ الصدوق جلد : 1 صفحه : 379
چقدر اين مطلب را تكرار مىكنى ؟ من كه گفتم اراده محدث است ، زيرا فعل و ايجاد شىء محدّث است ، سليمان گفت : پس اصلا معنايى ندارد ، حضرت فرمودند : پس از نظر شما ، خدا خود را وصف كرده ، و اراده را وصف خود قرار داده ، اراده اى كه معنى ندارد ، پس اگر اراده نه معناى ازلى داشته باشد و نه معناى حادث ، اين حرف شما كه مىگوئيد : « خداوند از ازل اراده مىكرده است » باطل خواهد بود ، سليمان گفت : منظورم اين است كه اراده يكى از افعال ازلى خداوند است ، حضرت فرمودند : آيا نمىدانى چيزى كه ازلى است نمىتواند در آن واحد هم مصنوع باشد هم محدّث و هم قديم و ازلى ؟ سليمان جوابى نداد . سپس امام رضا عليه السّلام فرمودند : عيبى ندارد ، سؤالت را تمام كن ، سليمان گفت : آيا اراده صفتى از صفات خداست ؟ حضرت فرمودند : چقدر اين مطلب را براى من تكرار مىكنى ؟ صفتش محدث است يا ازلى ؟ سليمان گفت : محدث است ، حضرت فرمودند : پس اراده محدث است ، اگر چه از صفات
379
نام کتاب : عيون أخبار الرضا ( ع ) ( فارسي ) نویسنده : الشيخ الصدوق جلد : 1 صفحه : 379