responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : عيون أخبار الرضا ( ع ) ( فارسي ) نویسنده : الشيخ الصدوق    جلد : 2  صفحه : 360


و نماز ميت را پنج تكبير است پس هر كسى كمتر از آن بگويد مخالفت خدا و رسول او كرده است و چون مرده را خواهند داخل قبرش كنند بايد از طرف دو پاى او بنهايت تأنى و مدارات داخل قبرش كنند .
و بلند گفتن * ( بِسْمِ الله الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ ) * در جميع نمازها مستحب است .
و زكاة واجب در هر دويست درهم پنج درهم است و در كمتر از آن واجب نيست و زكاة در مال واجب نيست تا سال بر آن نگذرد و جايز نيست دادن زكاة بغير معروف اهل ولايت و دوستى اهل بيت عصمت و چون گندم و جو و خرما و مويز به پنج وسق رسيد بايد ده يك آن را زكاة داد ( وسق شصت صاع است و هر صاعى چهار مد است ) « مترجم گويد » كه هر مدى بحسب وزن شاه جديد پنجاه درم الا شش مثقال و ده نخود و نصف نخود است كه هر صاع نيم من الا بيست و پنجاه مثقال و ربع آنست و جميع آن پنج وسق صد و چهل و چهار من جزئى كم مىشود .
و زكاة فطره بر هر سرى خواه كوچك يا بزرگ آزاد باشد يا بنده مرد باشد يا زن يك صاع كه چهار مد است واجب است از گندم يا جو يا خرما يا مويز و جايز نيست دادن آن مگر باهل ولايت و محبت اهل بيت عصمت .
اكثر ايام حيض ده روز و اقل آن سه روز است و زن مستحاضه پنبه بموضع جريان دم ميگذارد تا مانع از آمدن خون باشد و غسل ميكند و نماز ميگذارد و حائض نماز را ترك ميكند و قضا ندارد و روزه را ترك ميكند و قضا ميكند .
و روزه ماه رمضان واجب است و ابتداى آن ديدن ماه است و انتهاء آن ديدن ماه بعد از آن است .
و جايز نيست : از نماز مستحبى را بجماعت گذاردن زيرا كه آن بدعت است و هر بدعتى گمراهى در آتش است .
سه روز روزه گرفتن در هر ماهى مستحب است پنج شنبه دههء اول و چهار شنبه دههء دوم و پنج شنبه دهه آخر سوم . و هر كسى در ماه شعبان روزه دارد بسيار خوب است . و اگر قضاى روزهء ماه رمضان پى در پى گرفته نشود و متفرق قضا كرده شود مجزى است .
حج خانهء خدا بر هر كسى كه استطاعت بسبيل داشته باشد واجب است و سبيل را در راحله و صحت بدن است و حج كردن جايز نيست مگر حج تمتع و حج قران و افراد كه عامه ميگذارند جايز نيست مگر از براى اهل مكه و كسانى كه هميشه در آن مكان حاضرند و جايز نيست احرام بستن از غير ميقات چه حقتعالى فرموده است * ( وَأَتِمُّوا الْحَجَّ وَالْعُمْرَةَ لِلَّه ) * و تمام كنيد حج و عمره را با خلوص نيت كه از براى خداوند يعنى تماميت شيئى اتيان به اجزاء آنست و از اجزاء واجبهء حج و عمره احرام بستن از ميقات است .

360

نام کتاب : عيون أخبار الرضا ( ع ) ( فارسي ) نویسنده : الشيخ الصدوق    جلد : 2  صفحه : 360
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست