نام کتاب : علل الشرايع ( فارسي ) نویسنده : الشيخ الصدوق جلد : 1 صفحه : 803
و امّا لا اله الَّا الله ، پاداش آن بهشت است و همين معنا را حقّ تعالى در قرآن فرموده : * ( هَلْ جَزاءُ الإِحْسانِ إِلَّا الإِحْسانُ ) * [1] ( آيا جزاء و پاداش احسان غير از احسان است ) حضرت فرمود : آيا جزاء كسى كه بگويد لا اله الَّا الله غير از بهشت مىباشد . يهودى گفت : اى محمّد راست گفتى . [ علل و اسرار احكام از زبان فضل بن شاذان ] حديث ( 9 ) عبد الواحد بن محمّد بن عبدوس نيشابورى عطَّار از ابو الحسن على بن محمّد بن قتيبة نيشابورى از ابو محمّد فضل بن شاذان نيشابورى ، وى گفت : اگر سائلى بپرسد و بگويد : خبر ده به من آيا ممكن است حكيم بنده اش را بدون علَّت و بدون قصد به فعلى از افعال مكلَّف كند ؟ به او گفته مىشود : امكان ندارد زيرا او حكيم بوده و كار عبثى و جاهلانه نمىنمايد . اگر سائل بگويد : حقّ تعالى براى چه خلق را مكلَّف نموده ؟ در جواب گفته مىشود : به خاطر علَّتهايى چند . اگر سائل بگويد : خبر ده به من آيا آن علَّتها معروف و موجود هستند يا غير معروف و غير موجود مىباشند ؟ در جواب گفته مىشود : آن علَّتها شناخته شده و نزد اهلش موجود مىباشند . اگر سائل بگويد : آيا شما آنها را مىشناسيد و مىدانيد يا نمىدانيد ؟ در جوابش گفته مىشود : برخى را شناخته و بعضى را نمىشناسيم . اگر سائل بگويد : اوّلين واجب از واجبات چيست ؟ در جواب گفته مىشود : اقرار به خدا و رسول خدا و حجّت خدا و نيز اقرار به آنچه رسول از نزد خدا آورده است . اگر سائل بگويد : چرا خلائق مأمورند به اقرار به خدا و رسول و حجّت خدا و به آنچه رسول از نزد خدا آورده است ؟ در جواب گفته مىشود : به خاطر علَّتهاى بسيار از جمله آن كه : كسى كه اقرار به خدا نكند از معاصى او اجتناب نخواهد نمود و از ارتكاب كبائر خود را باز نداشته و