نام کتاب : علل الشرايع ( فارسي ) نویسنده : الشيخ الصدوق جلد : 1 صفحه : 709
محاصره ، محاصرون حوضها و عماراتى را گرفته بودند كه آنها را از ساير اماكنى كه بعد از فتح به دستشان افتاد با جعل احكام ويژه اى مربوط به آنها از ساير اراضى و اماكن فتح شده ممتاز نمودند و بين اصطخر اوّل ( سرزمين فارس قبل از فتح ) و اصطخر دوّم ( سرزمين فارس بعد از فتح ) فتنه ها و ظلمهايى روى داد كه حضرت امام حسن عليه السّلام از آنها مطَّلع بودند لذا نظيفترين مالى را كه سراغ داشتند اختيار فرمودند . در تفسير آيه شريفه : * ( وَقِفُوهُمْ إِنَّهُمْ مَسْؤُلُونَ ) * از نبىّ اكرم صلَّى الله عليه و آله مروى است كه فرمودند : روز قيامت دو قدم هيچ بنده اى حركت نخواهد كرد تا از چهار چيز سؤال شود : از جوانى كه در چه چيز به پيرى رساند ، از عمرش كه در چه راه صرف كرد ، از مالش كه از كجا آورد و در چه انفاق و صرف نمود و از دوستى ما اهل بيت . و حضرت امام حسن و امام حسين عليهما السّلام فرزندان على عليه السّلام از معاويه اموال را مىگرفتند و از آنها بر خود و عيالشان چيزى را صرف نمىفرمودند . شيبة بن نعامه مىگويد : حضرت على بن الحسين عليهما السّلام هدايا و عطايا زياد صرف مىكردند پس از رحلت آن حضرت وقتى نگريستند ملاحظه كردند آن حضرت در مدينه چهار صد خانواده را بدون اين كه كسى اطَّلاع داشته باشد سرپرستى مىفرمودند . سؤال اگر گفته شود : محمّد بن اسحاق بن خزيمة النّيشابورى گفته است : ابو بشر واسطى از خالد بن داود ، از عامر نقل كرده كه حضرت حسن بن على عليهما السّلام با معاويه بيعت فرمود به شرطى كه وى با كسى كه با معاويه به محاربه نپرداخت حرب نكند و با كسى كه با وى محاربه نمود محاربه نمايد ولى اين طور بيعت نفرمود كه او را به امير المؤمنين بودن پذيرفته باشد . جواب در جواب مىگوييم : اوّل اين حديث ناقض آخرش مىباشد و نيز مىگوييم : امام عليه السّلام امارت معاويه را نپذيرفتند و وقتى چنين بود پذيرفتن او امرش بر حضرت لازم نبود ، و در برخى روايات مضمونى وارد شده كه ناقض اين فقره از حديث است كه فرموده : يسالم من سالم و يحارب من حارب و شاهد بر اين گفتار آن است كه : ما فرقه اى را در اين امّت دشمنتر نسبت به معاويه از خوارج سراغ نداريم ، در كوفه
709
نام کتاب : علل الشرايع ( فارسي ) نویسنده : الشيخ الصدوق جلد : 1 صفحه : 709