responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : علل الشرايع ( فارسي ) نویسنده : الشيخ الصدوق    جلد : 1  صفحه : 51


را مىگفت و تمنّا و آرزو كند كه از مقام و درجه اش تنزّل كند بنا بر اين ، به خوبى مىتوان دريافت كه ايراد جمله « انا منكما » به اين منظور بود كه از موقعيّت و درجه پايين به محلّ بالا ارتقاء پيدا كند و فضلى بر فضلش افزوده شود .
حديث ( 4 ) عبد الواحد بن محمّد بن عبدوس عطار نيشابورى رحمة الله عليه مىگويد :
على بن محمّد بن قتيبه از فضل بن شاذان ، از ابن ابى عمير ، از هشام بن سالم [1] ، از حضرت ابى عبد الله عليه السّلام نقل كرده كه آن حضرت فرمودند :
وقتى رسول خدا صلَّى الله عليه و آله را سير داده و به معراج بودند و هنگام نماز فرا رسيد جبرئيل اذان و اقامه گفت و سپس عرضه داشت : يا محمّد جلو بايست .
پيامبر خدا صلَّى الله عليه و آله فرمودند : اى جبرئيل تو جلو بايست .
جبرئيل عرض كرد : از هنگامى كه فرمان رسيد به آدم سجده كنيم ما و فرشتگان بر انسانها مقدّم نمىايستيم .
حديث ( 5 ) عبد الواحد بن محمّد بن عبد الوهاب قرشى مىگويد : احمد بن فضل به ما خبر داد كه منصور بن عبد الله ، از محمّد بن عبد الله ، از حسن بن مهزيار از احمد بن ابراهيم عوفى ، از احمد بن حكم براجمى ، از شريك بن عبد الله ، از ابى وقاص عامرى از محمّد بن عمّار بن ياسر [2] ، از پدرش نقل كرده كه وى گفت : شنيدم كه رسول خدا صلَّى الله عليه و آله مىفرمود : دو فرشته اى كه نگهبان على بن ابى طالب هستند بر تمام فرشتگان نگهبان افتخار كرده و به واسطه بودن و مصاحبتشان با آن حضرت به خود مىبالند زيرا عمل و كردارى از آن جناب به محضر ربوبى ارائه نداده‌اند كه موجب سخط و ناخشنودى حقّ تبارك و تعالى شده باشد .
باب هشتم منحصر بودن جعل احكام در وجود مصالح و حكم ابو جعفر محمّد بن على بن الحسين بن موسى بن بابويه قمى فقيه مصنّف اين



[1] - مرحوم علَّامه در خلاصه مىفرمايد : وى از حضرت ابو عبد اللَّه و ابو الحسن عليهما السّلام روايت مىنمايد و شخصى است ثقه .
[2] - محمّد بن عمّار بن ياسر مخزومى از كوفيان بوده و در مرضى كه به آن مبتلا شده بود رسول خدا صلَّى اللَّه عليه و آله به عيادت وى آمدند .

51

نام کتاب : علل الشرايع ( فارسي ) نویسنده : الشيخ الصدوق    جلد : 1  صفحه : 51
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست