responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : تحف العقول عن آل الرسول ( ص ) ( فارسي ) نویسنده : ابن شعبة الحراني    جلد : 1  صفحه : 97


جلوگيرى كند .
هر كس كه مايل است بداند كه جايگاه او نزد خداوند چگونه است بايد ببيند به هنگام روبروئى با گناهان مقام و منزلت خداوند نزد او چگونه است . بهترين چيزى كه مرد در خانه اش نگه مىدارد گوسفند است ، پس هر كس كه در خانه اش يك گوسفند است فرشتگان روزى يك بار او را تقديس كنند ، و هر كه دو گوسفند دارد روزى دو بار تقديسش كنند ، و همچنين است در سه گوسفند ، و خداوند مىفرمايد : خجسته و با بركت باد زندگيتان . وقتى فرد مسلمانى ضعيف و سست شد گوشت با شير بخورد كه خداوند نيرو را در اين دو قرار داده است [1] به هنگامى كه قصد سفر حجّ نموديد شخصا براى خريد وسائل مورد نيازتان اقدام كنيد كه خداوند تبارك و تعالى مىفرمايد : * ( وَلَوْ أَرادُوا الْخُرُوجَ لأَعَدُّوا لَه عُدَّةً ) * يعنى : « و اگر بيرون شدن را مىخواستند هر آينه ساز و برگ آن را آماده مىساختند - توبه : 46 » . هر گاه يكى از شما در آفتاب نشست پشتش را به آن كند كه اين كار درد پنهان را آشكار نمايد . وقتى كه مشرّف به سفر حجّ شديد فراوان و بسيار به خانهء خدا نگاه كنيد ، زيرا كه خداى را در آن نقطه يك صد و بيست رحمت است ، كه از آن ميان شصت تاى از آن ويژهء طوافكنندگان ؛ و چهل تاى از آن براى نمازگزاران ، و بيست تاى آن مخصوص نظاره گران است .
نزد خانه شكوهمند خداوند به هر گناه كه در خاطر داريد اعتراف كنيد و براى آنچه كه بياد نداريد اين جمله را بگوئيد : « ما حفظته يا ربّ علينا و نسيناه فاغفره لنا » يعنى : « پروردگارا هر آنچه از گناهان كه تو دانى و ما از ياد برده‌ايم بر ما ببخشاى » ، پس



[1] بنظر چنان مىرسد كه مراد از لبن در اينجا شير نباشد ، بلكه ماست يا دوغ باشد ، زيرا اعراب غالبا به شير حليب مىگويند و شايد به قرينهء روايت موسى بن بكر كه در كتاب أطعمه و اشربه كافى است مراد از لحم با لبن كباب با ماست و يا دوغ باشد ، موسى بن بكر گويد امام هفتم روزى به من فرمود چرا رنگ و روى تو زرد است ؟ عرض كردم : مريضم و ناراحتى دارم ، فرمود : گوشت بخور ، پس من گوشت را به طور معمول پختم و خوردم ، بعد از چند روز دوباره حضرتش مرا ديد در حالى كه من حالم خوب نشده بود فرمود : مگر نگفتم گوشت بخور ؟ عرض كردم : من از آن روز تاكنون جز آن چيز ديگرى نخورده‌ام ، فرمود : گوشت را چگونه خوردى ؟ عرض كردم : پختم و خوردم ، حضرت فرمود : نه بلكه بصورت كباب بخور ، من عمل كردم پس از هفته اى مرا خواست در حالى كه خون به صورت من برگشته بود ، يعني رنگم سرخ شده بود و از زردى درآمده بودم ، فرمود : اكنون خوب شد .

97

نام کتاب : تحف العقول عن آل الرسول ( ص ) ( فارسي ) نویسنده : ابن شعبة الحراني    جلد : 1  صفحه : 97
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست