responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : تحف العقول عن آل الرسول ( ص ) ( فارسي ) نویسنده : ابن شعبة الحراني    جلد : 1  صفحه : 60


سخنان امير مؤمنان على عليه السّلام و از امير مؤمنان - وصى مرتضى - على بن أبى طالب عليه السّلام رواياتى طولانى در اين زمينه ( توحيد ، حكمت ، زهد ، و . . . . ) نقل شده است كه اگر مىخواستيم فقط به سخنرانيها و فرمايشات آن حضرت در زمينهء توحيد كه به دست ما رسيده است بسنده كرده و ذكر نمائيم آن به اندازهء تمام اين كتاب مىشد . ولى ما تنها به يك خطبهء آن حضرت در زمينهء توحيد اين باب را شروع نموديم ، سپس به فراخور كتاب به ذكر منقولات از آن جناب در اين زمينه‌ها ( حكمت ، زهد ، موعظه ، و . . . ) و آنچه كمتر در دسترس است و خاصّه و عامّه در آن متّفقاند اكتفا نموديم ، و به خواست خداوند متعال همان اندازه كافى و رضايت بخش است .
سخنرانى آن حضرت عليه السّلام در اخلاص توحيد همانا مرحلهء نخست در خداپرستى شناخت اوست ، و پايه و اساس خداشناسى منحصر به فرد دانستن اوست [1] ، و قوام و اساس توحيد اين است كه صفات ( زائد بر ذات ) را از ذات خداوند منتفى بدانيم [2] زيرا عقل انسان خود گواهى مىدهد كه هر چيزى كه از صفت و موصوفى تركيب شده باشد ، مخلوق است ، و نيز هر مخلوقى



[1] توحيد يعنى منحصر به فرد دانستن خدا ، و نه يكى دانستن او ، معناى توحيد اين نيست كه بگوئى خدا يكى است و دو تا نيست ، بلكه توحيد به اين معنا است كه خدا تك است و مثل و مانند ندارد ، حتى ضدّ هم ندارد . به عبارت ديگر توحيد به اين معنى نيست كه خدا يكى است و دو تا نيست ، بلكه به اين معناست كه تك است و دومى ندارد .
[2] اشاعره را عقيده بر اين است كه هر صفت از صفات خداوند ؛ مانند علم ، قدرت داراى حقيقتى است جداى از ذات خداوند ، و مغاير با آن ، ولى طبق تعاليم أئمّهء معصومين عليهم السّلام اين گونه صفات ( يعنى صفات ذات ) عين ذات خداوند هستند ، علم خدا ، چيزى غير از ذات خدا نيست ، قدرت خدا نيز چيزى جداى از ذات او نيست ، بلكه علم خداوند عين ذات اوست ، قدرت او نيز عين ذاتش مىباشد ، و نيز ساير صفات ذات اين گونه است . ( نقل از تعليق مرحوم سيّد هاشم طهرانى ( ره ) بر كتاب توحيد شيخ صدوق عليه الرّحمة )

60

نام کتاب : تحف العقول عن آل الرسول ( ص ) ( فارسي ) نویسنده : ابن شعبة الحراني    جلد : 1  صفحه : 60
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست