responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : تحف العقول عن آل الرسول ( ص ) ( فارسي ) نویسنده : ابن شعبة الحراني    جلد : 1  صفحه : 470


26 - اى موسى ، بتحقيق نتيجهء كار نيك ده برابر شود و از يك كار بد هلاك و نابودى است [1] ، بمن شرك مورز ، روا نيست كه تو بمن شرك آورى ، ميانه رو باش و براه راست ، مرا همچون كسى كه بدان چه دارم شيفته و آرزومند است بخوان ، و بر كارهاى زشتى كه پيش فرستاده نادم و پشيمان است ، زيرا تاريكى شب را روز محو سازد ، و كار بد را نيز كار خوب پاك سازد ، و همان طور كه سياهى شب روشنائى روز را ببرد ، گناه نيز بر كار نيك آيد و سياهش كند .
گفتگوى خداوند - كه ثنايش باشكوه باد - با عيسى بن مريم عليهما السّلام 1 - اى عيسى ، منم پروردگار تو و پروردگار نياكانت ، نامم « يگانه » است و منم يكتائى كه آفرينش هر چيز را به تنهائى انجام دهنده‌ام ، و هر چيز از ساختهء من است ، و همه بسوى من بازخواهند گشت .
2 - اى عيسى ، بفرمان من تو مسيحى ، و به اذن من از گل [ بسان پرنده ] مىآفرينى ، و بكلام من مردگان را زنده مىسازى ، پس بمن مايل و آرزومند ، و از من بيمناك باش ، كه از جانب من هيچ پناهى جز بدرگاه من نخواهى يافت .
3 - اى عيسى ، تو را همچون دلسوزى مهربان سفارش مىكنم تا در پرتو جستن رضايت من شايستهء ولايت و دوستيم گردى ، تو ؛ هم در بزرگى و هم در كودكى بركت يافتى ، گواهى دهم كه توئى بندهء من از جانب كنيز من [2] ، توسّط نافله‌ها بمن تقرّب جو و خود را نزديك كن ، و بر من توكَّل كن تا تو را كفايت كنم ، و جز مرا ولى و سرپرستى مگير كه تا تو را رها سازم .
4 - اى عيسى ، بر مصيبت و بلا صبر كن ، و به قضا تن ده ، و آن گونه كه مرا بر تو خشنود مىسازد باش ، زيرا خشنودى من اين است كه اطاعت شوم و عصيان نگردم .



[1] علَّامهء مجلسى - رحمه اللَّه - گويد : يعنى : خداوند متعال براى يك كار نيك بنده ده برابرش پاداش دهد ، و بر يك كار بد اندازه و برابرش كيفر كند ، و با اين وضع باز هم اكثر مردم ؛ كيفر همان يك بديشان ؛ بر ده برابر پاداش كارهاى خوبشان غالب آمده و هلاك مىشوند . ( شرح كافى ) .
[2] در روضهء كافى چنين است : « أنّك عبدي و ابن أمتي » ، يعنى : « توئى بنده‌ام و پسر كنيزم » .

470

نام کتاب : تحف العقول عن آل الرسول ( ص ) ( فارسي ) نویسنده : ابن شعبة الحراني    جلد : 1  صفحه : 470
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست