responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : تحف العقول عن آل الرسول ( ص ) ( فارسي ) نویسنده : ابن شعبة الحراني    جلد : 1  صفحه : 462


مرا شاد و خرسند سازد . از خدا بترسيد ، و پسنديده و نيكو باشيد ، نه بدنام و رسوا ، همهء دوستى و محبّت را بسوى ما جلب نمائيد ، و هر زشتى و ننگى را از ما دور سازيد ، زيرا هر خوبى كه در بارهء ما گويند ما اهل آنيم ، و هر بدى كه گفته شود از ما بدور است . ما را در كتاب خدا حقّى ، و با رسول خدا صلَّى الله عليه و اله و سلَّم خويشى و نسبتى است ، و از جانب خدا پاكى و طهارتى است ، غير ما هيچ كس دعوى اين مقام نكند جز دروغگو ، بسيار ذكر خداى گوئيد ، و در فكر مرگ باشيد ، و زياد قرآن بخوانيد و بر پيامبر صلوات فرستيد ، زيرا صلوات بر پيامبر ده حسنه دارد . سفارشاتم را بخاطر بسپاريد و شما را بخدا مىسپارم . و سلام و درود من بر شما باد .
13 - عبادت نه به كثرت روزه است و نه به فزونى نماز ، بلكه به بسيارى تفكَّر در امر خداوند است .
14 - چه بد است آن بنده اى كه دو رو و دو زبان است ، برادرش را در حضور مىستايد ، و در غياب بدگوئى مىكند ، اگر عطائى يابد بر او حسد ورزد ، و چون گرفتار شود تنهايش گذارد .
15 - خشم كليد هر شرّى است .
16 - امام حسن عسكرى عليه السّلام در سال 260 [1] به شيعيان فرمود : تاكنون چون در ميان شما بوديم دستور ما به شما اين بود كه انگشترى را بدست راست كنيد ، ولى اكنون با فرا رسيدن دوران غيبت ، تا زمانى كه خداوند خود كار ما و شما را ظاهر و آشكار سازد انگشترى را بدست چپ كنيد ، كه آن از بهترين نشانه‌هاى شما بر ولايت ما اهل بيت است . پس شيعيان در حضور آن حضرت عليه السّلام انگشترى از دست راست بيرون نموده و بدست چپ خود كردند ، و حضرت به آنان فرمود : اين مطلب را به شيعيان ما بگوئيد .
17 - آسايش كينه توزان از همهء مردم كمتر است .
18 - پارساترين مردم كسى است كه در امر شبه ناك توقّف كند ، و عابدترين ايشان كسى است كه واجبات را انجام دهد ، و زاهدترين آنان كسى است كه از حرام دورى كند ، و پرتلاشترين مردم كسى است كه گناهان را واگذارد .



[1] مراد همان سال وفات آن حضرت و آغاز غيبت فرزند گرامشان امام أبو صالح حضرت مهدى عجّل اللَّه تعالى فرجه الشّريف مىباشد .

462

نام کتاب : تحف العقول عن آل الرسول ( ص ) ( فارسي ) نویسنده : ابن شعبة الحراني    جلد : 1  صفحه : 462
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست