responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : تحف العقول عن آل الرسول ( ص ) ( فارسي ) نویسنده : ابن شعبة الحراني    جلد : 1  صفحه : 461


چوپان هر گاه كه اراده كند و بخواهد با كمتر تلاشى گوسفندانش را جمع مىكند .
مبادا اسرار را فاش كرده و رياستطلبى كنيد ، كه آن دو موجب نابودى و هلاكتند .
5 - از جمله گناهان نابخشودنى اين است كه گفته شود : اى كاش جز بر اين گناه مؤاخذه نشوم ، سپس فرمود : شرك در ميان مردم از حركت مورچه بر روى پارچه اى سياه در شبى تاريك پنهانتر است .
6 - « بسم الله الرّحمن الرّحيم » به اسم اعظم خداوند ، از سياهى چشم به سفيدى آن نزديكتر است .
7 - زمانى جماعتى از شيعيان در امامت آن حضرت عليه السّلام اختلاف كردند ، نامه اى بدين مضمون نگاشت : هيچ يك از پدرانم بمانند من دچار مصيبت شكّ و ترديد اين گروه از شيعيان نشده بودند ، پس اگر اين امامت كه بدان معتقد بوده و ديانت ورزيده‌ايد موضوعى موقّتى و پايان يافتنى بود ، جاى شكّ داشت ، و اگر تا زمانى كه امور خداوند جارى است امامت نيز پيوسته و باقى خواهد بود ديگر اين شكّ چه معنا دارد ؟ !
8 - دوستى و محبّت نيكان بيكديگر پاداش و ثواب آنان است ، و دوستى اشرار به نيكان ، برترى نيكان است ، و خصومت اشرار به نيكان ، زيب و زيور نيكان است ، و دشمنى نيكان با اشرار موجب رسوائى اشرار است .
9 - از نشانه‌هاى فروتنى : سلام كردن به همه ، و نشستن در پائين مجلس است .
10 - خندهء بىدليل و بىمورد از جهل و نادانى است .
11 - از جمله گرفتاريهاى كمرشكن ، همسايه اى است كه چون خوبى يا كار نيكى بيند آن را پنهان سازد ، و چون بدى بيند آن را افشا نمايد .
12 - به شيعيان فرمود : شما را سفارش مىكنم به : رعايت تقواى الهى ، و پرهيز در دين ، و تلاش و كوشش در راه خدا ، و راستگوئى ، و پس دادن امانت به كسى كه به شما اعتماد كرده ، خوب باشد يا بد ، و طول سجده ، و خوش همسايگى ، زيرا محمّد صلَّى الله عليه و اله و سلَّم همين دستورات را آورده است ، و در ميان قوم خود نماز گزاريد ، و در عزايشان شركت كنيد ، و از بيمارانشان عيادت نمائيد و حقوقشان را رعايت كنيد ، زيرا هر يك از شما كه در دينش پارسا ، و در كلامش صادق بوده و امانت را پس دهد ، و اخلاقش را با مردم نيكو دارد ، كه گويند : او شيعى مذهب است ، همين

461

نام کتاب : تحف العقول عن آل الرسول ( ص ) ( فارسي ) نویسنده : ابن شعبة الحراني    جلد : 1  صفحه : 461
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست