responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : تحف العقول عن آل الرسول ( ص ) ( فارسي ) نویسنده : ابن شعبة الحراني    جلد : 1  صفحه : 381


و برادر پدرش بود ؟ ! حضرت عليه السّلام فرمود : مرا معاف دار ، گفت : بخدا سوگند كه معافت نميدارم ، جوابم را بده ، فرمود : اگر معافم نميدارى پس به من امان ده ، گفت : بتو امان دادم ، حضرت كاظم عليه السّلام فرمود : بدرستى كه پيامبر [ ميان هر يك نفر از مهاجرين و يك نفر از انصار پيمان اخوّت و برادرى دينى برقرار نمود و مقرّر داشت كه هر دو ايشان برادر دينى هستند و هر چند با هم فاميل نباشند از يك ديگر ارث ببرند و ] كسانى كه قادر بر هجرت بودند و با اين حال در مكَّه باقى ماندند را از ارث محروم داشت ، بتحقيق عبّاس ؛ نيا و جدّ شما ايمان آورد ولى هجرت نكرد ، و علىّ ، هم ايمان آورد و هم هجرت كرد ، و خداوند فرموده : * ( الَّذِينَ آمَنُوا وَلَمْ يُهاجِرُوا ما لَكُمْ مِنْ وَلايَتِهِمْ مِنْ شَيْءٍ حَتَّى يُهاجِرُوا ) * : « كسانى كه ايمان آوردند و هجرت نكردند شما را از دوستى و پيوند با آنان هيچ نيست تا هجرت كنند - انفال : 73 » .
[ پس از شنيدن اين سخنان ] رنگ از رخسار هارون پريد و دگرگون شد ، و گفت : چرا شما خود را به علىّ كه پدر شما است منسوب نميداريد و خود را به پيامبر كه جدّ شما است منتسب مىكنيد ؟ ! فرمود : بدرستى كه خداوند عيسى مسيح را بواسطهء مادرش مريم - كه دوشيزه بود و شوهرى نديده و دست هيچ بشرى بدامانش نرسيده بود - به خليل خود ابراهيم منسوب و منتسب داشته ، آنجا كه فرمود : * ( وَمِنْ ذُرِّيَّتِه داوُدَ وَسُلَيْمانَ وَأَيُّوبَ وَيُوسُفَ وَمُوسى وَهارُونَ وَكَذلِكَ نَجْزِي الْمُحْسِنِينَ ، وَزَكَرِيَّا وَيَحْيى وَعِيسى وَإِلْياسَ كُلٌّ مِنَ الصَّالِحِينَ ) * : « و از فرزندان او داود و سليمان و أيّوب و يوسف و موسى و هارون را [ راه نموديم ] و نيكوكاران را اين چنين پاداش مىدهيم ، و زكريّا و يحيى و عيسى و إلياس را [ راه نموديم ] كه همه از شايستگان بودند - شعرا : 84 و 85 » ، پس تنها به واسطهء مادرش او را به خليل خود ابراهيم منسوب داشت ، همچنان كه داود و سليمان و ايّوب و موسى و هارون را بواسطهء پدران و مادران آن حضرات به خليل خود منتسب داشته . و اين برترى و مقام رفيع براى حضرت عيسى تنها بواسطهء مادر گراميش بود .
و اين همان فرمايش خداوند در داستان مريم عليها السّلام است كه : * ( إِنَّ الله اصْطَفاكِ وَطَهَّرَكِ وَاصْطَفاكِ عَلى نِساءِ الْعالَمِينَ ) * : « [ و آنگاه كه فرشتگان گفتند : اى مريم ] خدا تو را برگزيد و پاك گردانيد و بر تمام زنان جهانيان ( زنان زمانه اش ) برگزيد - آل عمران : 42 » [ اين فضيلت ] بواسطهء تولَّد مسيح [ بىوساطت ] بشرى بوده ، و

381

نام کتاب : تحف العقول عن آل الرسول ( ص ) ( فارسي ) نویسنده : ابن شعبة الحراني    جلد : 1  صفحه : 381
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست