responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : تحف العقول عن آل الرسول ( ص ) ( فارسي ) نویسنده : ابن شعبة الحراني    جلد : 1  صفحه : 32


آگاه باش كه به تحقيق محبوبترين شما نزد من آن است كه مرا با همان حال كه از من جدا مىشود ملاقات كند .
سخن ديگرى از پيامبر اسلام صلَّى الله عليه و اله و سلَّم هر چيزى شرافتى دارد ، و شرافت مكانهاى اجتماعى رو به قبله بودن آن است .
آنكه دوست دارد آبرومندترين مردم باشد از خدا بترسد ، و آنكه دوست دارد كه از قوىترين مردم باشد به خداوند اطمينان كند . و كسى كه بخواهد از بىنيازترين مردم باشد بايد به آنچه در دست خداست بيش از آنچه خود دارد اعتماد و اطمينان كند .
سپس فرمود : آيا شما را به بدترين مردم خبردار نكنم ؟ گفتند : آرى اى رسول خدا ، فرمود : آنكه تنها منزل گيرد ، و خيرش به ديگران نرسد ، و برده اش را شلَّاق زند .
آيا به بدتر از آن خبرتان كنم ؟ گفتند : آرى اى رسول خدا ، فرمود : آنكه از هيچ خطائى نگذرد ، و هيچ پوزشى را نپذيرد .
سپس فرمود : آيا بدتر از او را معرّفى كنم ؟ گفتند : آرى اى رسول خدا ، فرمود : آنكه به خيرش اميد ؛ و از شرّش ايمنى نيست ، سپس فرمود : بدتر از او را معرّفى نكنم ؟
گفتند : آرى اى رسول خدا ، فرمود : آنكه از مردم نفرت دارد و مردمان نيز از او بيزارند .
همانا حضرت عيسى عليه السّلام خطاب به قوم بنى إسرائيل فرمود : « اى بني إسرائيل ! براى جاهلان سخن حكيمانه مگوييد كه حقّ آن را ضايع كنند ، و از أهلش باز مداريد كه به ايشان ستم روا داشته‌ايد . با ستمكار مقابله نكنيد كه آبرويتان بريزد .
اى بنى إسرائيل ! كارها بر سه گونه‌اند : 1 - كارى كه درستى آن روشن است ؛ از آن پيروى كنيد ، 2 - كارى كه گمراهىاش حتمى است ؛ از آن دورى كنيد ، 3 - و كارى كه نه درستى و نه خطاى آن روشن است ؛ آن را به خدا باز گزاريد » .
اى مردم ! همانا براى شما نشانه هائى جهت هدايت است ، آنها را راهنماى راهتان گيريد ، و نيز مقصدى است ، بكوشيد تا به آن برسيد ، همانا مؤمن هميشه در بيم و هراس است ، زمانى كه گذشت ؛ نمىداند خدا با او چه كرده ، و زمانى كه باقى است نمىداند در باره اش چه خواهد كرد . بنا بر اين بنده بايد براى آخرت از خود و دنيايش توشه اى برگيرد . و نيز از جوانى قبل از پيرى ، و از زندگى پيش از مرگ

32

نام کتاب : تحف العقول عن آل الرسول ( ص ) ( فارسي ) نویسنده : ابن شعبة الحراني    جلد : 1  صفحه : 32
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست