responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : تحف العقول عن آل الرسول ( ص ) ( فارسي ) نویسنده : ابن شعبة الحراني    جلد : 1  صفحه : 30


خروش به خود باليده و گفت : چه چيزى مرا مىپوشاند ؟ خداوند زمين را آفريد و بر سطح آن گسترد ؛ تا آرام گرفت . سپس زمين مغرورانه گفت : چه چيز بر من غلبه مىكند ؟ پس كوهها را آفريد و بر گرده اش چون ميخ استوار ساخت تا بر خود نلرزد ، پس زمين رام گشته و برقرار شد . و در پى آن كوهها بر زمين سر بركشيده و مغرورانه گفت : چه چيز بر من غلبه كند ؟ خدا آهن را آفريد و ساكنش ساخته و آرام شد ، سپس آهن بر كوهها باليده و گفت : چه چيز بر من غلبه كند ؟ آتش را آفريد و آهن را ذوب كرد ، پس آهن آرام گرفت ، سپس آتش دم برآورده و فرياد كرد و به خود باليده و گفت : چه چيز بر من غلبه كند ؟
آب را آفريد و آن را خاموش كرد ، و آرام گرفت ، سپس آب به خود باليد و جوشيد و گفت : چه چيز بر من غلبه كند ؟ باد را آفريد و آن أمواج آب را به جنبش درآورده و قعرش را به خيز واداشت و از جريان آن جلوگيرى كرد ، آب هم آرام گرفته و زبون شد . از پس آن باد به خود باليده و طوفانى شد و گفت : چه چيز بر من غلبه كند ؟ انسان را آفريد ، و او تا در برابر باد و غير آن چاره جوئى كرده ساختمان و پناهگاه ساخت ، پس باد آرام گرفته و ساكت شد ، پس انسان گردنكشى كرد و گفت : چه كسى از من قوىتر است ؟ خداوند مرگ را آفريد و مغلوبش ساخت و انسان مطيع شد ، سپس مرگ بر خود باليد ، و خداوند عزّ و جلّ فرمود : به خود مبال ! چرا كه من تو را در ميان دو گروه أهل بهشت و أهل دوزخ خواهم كشت ، سپس هرگز زنده ات نخواهم ساخت ، و او ترسيد .
سپس پيامبر صلَّى الله عليه و اله و سلَّم فرمود : بردبارى بر خشم ، و رحمت بر عذاب ، و صدقه بر خطا چيره خواهد بود .
سفارش رسول خدا صلَّى الله عليه و اله و سلَّم به معاذ بن جبل [1] - به هنگام اعزام او بن يمن - اى معاذ ! به مردم يمن قرآن بياموز ، و فرهنگشان را به رفتار شايسته



[1] « معاذ بن جبل أنصارى خزرجى است و كنيه اش أبو عبد الرّحمن است ، به سنّ 18 سالگى إسلام اختيار كرده و از جمله اصحاب عقبه گشت . و در تمامى مشاهد به همراه پيامبر صلَّى اللَّه عليه و اله و سلَّم بود . و بنا به گفتهء مؤرّخين اعزام او به سوى يمن بعد از غزوهء تبوك به سال دهم هجرت صورت پذيرفت . و آورده‌اند : به هنگام فرستادن او به سوى يمن وجود مبارك پيامبر صلَّى اللَّه عليه و اله و سلَّم به همراه مهاجرين و أنصار او را مشايعت نموده و در حالى كه او سوار بر اسب بود ؛ پيامبر در كنارش وى را سفارش مىكرد ، و معاذ آن جناب را گفت : اى فرستادهء خدا من سواره و شما پياده ! ؟ و پيامبر فرمود : اى معاذ اين قدمهايم را در راه خدا به حساب مىآوردم . سپس او را سفارش نمود . و لازم به تذكّر است كه معاذ از كسانى شمرده شده كه در ماجراى صحيفهء ملعونه شركت داشته و در آن از ولايت علىّ بن أبى طالب امير المؤمنين عليه السلام تخلَّف شده ، و جماعتى آن را امضاء كرده بودند ، و او در زمرهء مخالفين شمرده شده است » .

30

نام کتاب : تحف العقول عن آل الرسول ( ص ) ( فارسي ) نویسنده : ابن شعبة الحراني    جلد : 1  صفحه : 30
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست