responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : تحف العقول عن آل الرسول ( ص ) ( فارسي ) نویسنده : ابن شعبة الحراني    جلد : 1  صفحه : 297


اجابت داده ، و همو است كه دعاى اهل ايمان را در روز قيامت عمل و كردارى قرار مىدهد تا توسّط آن بر تعداد بهشتيان افزوده شود . و در همهء ساعات شبانه روز ؛ تا آنجا كه توان داريد بياد خدا باشيد بسيار و فراوان ، كه براستى خداوند دستور به زياد ياد او بودن فرموده ، و خداوند هر مؤمنى كه ذكر او را گويد ياد كند ، هيچ بندهء مؤمنى او را ياد نكرده جز آنكه خداوند او را بخير ياد كند .
و بر همهء نمازها [ بخصوص ] نماز ميانه [1] مواظبت كنيد ، و با فروتنى در مقابل فرمان بدرگاه خدا بايستيد ، همچنان كه خداوند پيش از شما اهل ايمان را به [ رعايت ] آن امر فرموده ، و شما بايد تهيدستان مسلمان را دوست بداريد ، كه خواركنندهء آنان و هر آن كس كه بر آنان تكبّر كند بىشكّ از دين خدا منحرف گرديده ، و خداوند او را حقير نمايد و بر او خشم گيرد و از او بيزار است . و پدرمان رسول خدا صلَّى الله عليه و اله و سلَّم فرموده : « پروردگارم بمن دستور فرموده كه تهيدستان مسلمان را دوست بدارم » ، و بدانيد كه مسلَّما هر كس فرد مسلمانى را كوچك و خوار سازد خداوند آنچنان گرفتار بيزارى و حقارتش نمايد كه مردم به شديدترين وجهى او را دشمن بدارند . پس در رعايت حال برادران مسلمان تهيدست خود از خدا پروا كنيد ، كه بىشك حقّ دوستى و محبّت به آنان بر شما محفوظ است . و براستى خداوند پيامبرش را امر به دوستى ايشان فرموده ، پس هر كس با فردى كه خداوند امر بدوستيش كرده دوستى نكند و با او مهر نورزد ، به خدا و پيامبر عصيان ورزيده و از دستور خدا و پيامبرش سرپيچى كرده ، و هر كس بميرد در حالى كه دستور آن دو را نافرمانى كرده به مرگ گمراهان مرده است .
زنهار ! مبادا بزرگ منشى و تكبّر كنيد ، كه بزرگى رداى خدا است ( يعنى : برازنده خدا است ) و كسى كه با خدا در رداى او ستيزه كند خداوند در روز قيامت او را در هم شكند و خوار سازد .
مبادا بر هم ستم كنيد ، كه آن از خوى و خصلت افراد صالح نيست ، زيرا خداوند ستم هر ستمگر را بر خودش بازگرداند ، و يارى خدا نصيب ستم ديده شود ، و آن كس را كه خدا ياريش فرمايد چيره شود ، و از جانب خداوند به پيروزى رسد .



[1] يا همان نماز وسطى كه بنا به نقل بيشتر روايات نماز ظهر است ، و برخى « وسطى » را « فضلى » گرفته‌اند ، يعنى آن نماز كه فضيلتش بيشتر است همچون نماز جماعت ، يا مراد آن نمازى است كه حضور قلب در آن بيشتر است .

297

نام کتاب : تحف العقول عن آل الرسول ( ص ) ( فارسي ) نویسنده : ابن شعبة الحراني    جلد : 1  صفحه : 297
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست