responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : تحف العقول عن آل الرسول ( ص ) ( فارسي ) نویسنده : ابن شعبة الحراني    جلد : 1  صفحه : 231


هولناكتر ، و دردآورتر است ، « آن ، روزى است كه مردم را براى آن فراهم آرند و آن ، روز حضور همگان است [1] ، در آن روز خداوند اوّلين و آخرين را گرد مىآورد ، روزى كه [ براى زنده شدن مردگان ] در صور دميده شود ، و گورها زير و زبر گردند [ تا اينكه زنده بيرون آيند ] ، آن ، روزى نزديك است ، آنگاه كه دلها به گلوها رسد ، در حالى كه غمگين و پراندوه‌اند . آن روز از هيچ لغزشى نگذرند ، و هيچ فديه و بازخريدى نستانند ، و از هيچ كس پوزشى نپذيرند ، و جاى توبه اى براى كسى نمانده ، و هيچ چيز جز پاداش نيكوكارى و كيفر بدى در كار نباشد ، پس هر كس كه از زمرهء مؤمنان باشد [ چنانچه ] قدر ذرّه اى نيكى نموده آن را بيابد ، و هر كس كه از اهل ايمان باشد و بقدر ذرّه اى بدى كرده نتيجهء آن را نيز بيابد .
اى مردم ، از نافرمانيها و گناهانى كه خداى يگانه از آنها منعتان كرده ، و در قرآن - كه كتاب صادق است و گفتار گويا - بر حذر داشته ، پرهيز كنيد ! و آن زمان كه شيطان ملعون شما را به شهوات و خوشيهاى نقد اين سرا مىخواند از مهلت دادن خداوند و عذاب او خاطر آسوده مداريد ، كه خداوند مىفرمايد : * ( إِنَّ الَّذِينَ اتَّقَوْا إِذا مَسَّهُمْ طائِفٌ مِنَ الشَّيْطانِ تَذَكَّرُوا فَإِذا هُمْ مُبْصِرُونَ ) * ، يعنى : « براستى آنان كه پرهيزگارى كردند چون وسوسه اى از شيطان به ايشان رسد يادآور شوند ، و بناگاه بصيرت يابند - اعراف : 201 » ، و قلب و دلتان را آكندهء از ترس خداوند كنيد ، و بياد آريد كه به شما در بازگشتتان به سوى او همچنان كه نويد پاداش نيكويش را داده است ، بيم مجازات سخت خود را نيز داده است . زيرا آن كس كه از چيزى بهراسد مراقبش باشد ، و كسى كه از چيزى بر حذر باشد آن را ترك كند ، مبادا از شمار افراد بىتوجّه و آرزومند زيور دنيا باشيد ، آنان كه بديها با نيرنگ كردند ، و حال آنكه خداوند متعال مىفرمايد : * ( أَ فَأَمِنَ الَّذِينَ مَكَرُوا السَّيِّئاتِ أَنْ يَخْسِفَ الله بِهِمُ الأَرْضَ أَوْ يَأْتِيَهُمُ الْعَذابُ مِنْ حَيْثُ لا يَشْعُرُونَ ، أَوْ يَأْخُذَهُمْ فِي تَقَلُّبِهِمْ فَما هُمْ بِمُعْجِزِينَ ، أَوْ يَأْخُذَهُمْ عَلى تَخَوُّفٍ ) * ، يعنى : « پس آيا كسانى كه بديها به نيرنگ كردند ايمن شده‌اند از اينكه خداوند آنان را به زمين فرو ببرد ؟ يا از جايى كه آگاهى ندارند عذاب بديشان آيد ؟ ، يا جان آنان را در گرماگرم كارشان بگيرد ، پس [ خدا را با گريز خود ] ناتوانكننده نيستند ، يا آنان را بر حال ترس و



[1] اشاره به آيهء مباركهء ( 104 از سورهء هود ) : * ( ذلِكَ يَوْمٌ مَجْمُوعٌ لَه النَّاسُ وَذلِكَ يَوْمٌ مَشْهُودٌ مىباشد .

231

نام کتاب : تحف العقول عن آل الرسول ( ص ) ( فارسي ) نویسنده : ابن شعبة الحراني    جلد : 1  صفحه : 231
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست