responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : تحف العقول عن آل الرسول ( ص ) ( فارسي ) نویسنده : ابن شعبة الحراني    جلد : 1  صفحه : 216


14 - هر كس پيوسته در وقت نماز به مسجد رود يكى از اين هشت چيز را بهره خواهد برد : نشانهء محكمى [ كه در راه حقّ او را استوار سازد ] ، يا برادرى كه مورد استفادهء او باشد ، يا دانش تازه اى [ كه از زبده‌هاى علم باشد ] ، يا رحمتى [ از طرف حقّ ] كه در انتظار آن بوده ، يا كلمه و سخنى كه او را براه خير و نجات راهنمائى كند ، يا او را از بدى بازدارد ، يا گناه را از روى حيا ترك گويد و يا از سر ترس وانهد .
15 - آن حضرت عليه السّلام داراى نوزادى پسر شد و قريش از در تبريك بر او وارد شده و گفتند : « اين جوان دلاور را به تو شادباش مىگوئيم » ، فرمود : اين چه گفتارى است ؟ ! شايد او پياده بود ، جابر عرض كرد : چگونه گوئيم اى زادهء رسول خدا ؟ فرمود : وقتى براى يكى از شما نوزاد پسرى بدنيا آمد ، براى عرض تبريك او بگوئيد : « سپاس خداوندى را كه او را به تو ارزانى داشت ، و او بر تو مبارك باد ، و اميد است خداوند او را به رشد خويش برساند ، و تو را از خير او بهرمند سازد » .
16 - از او سؤال شد : « مردانگى » چيست ؟ فرمود : حرصورزيدن مرد بر دين خود ، و اصلاح مال و ثروتش ، و رعايت حقوق .
17 - بىشكّ بيناترين چشمها آن است كه نافذ و بيناى در خير ، و عقيده و مذهبش باشد ، و شنواترين گوشها آن است كه پند و اندرز را بخاطر بسپرد و به سود خود بكار گيرد . و سالمترين دلها آن است كه از هر شبهه و ترديدى پاك باشد .
18 - مردى از او خواست تا موعظه اش كند ، فرمود : مبادا مرا مدح گوئى ، كه من خود را بهتر از تو مىشناسم ، يا مرا تكذيب كنى ، زيرا كه تكذيب شده را قبول رأى و نظرى نيست ، يا نزد من از كسى بدگوئى نمائى ، آن مرد به امام گفت : اجازه فرمائيد تا بروم ، فرمود : بسيار خوب ، هر وقت خواستى برو .
19 - هر كس كه طالب عبادت است خود را براى آن [ از هر گناهى ] پاكيزه سازد ، اگر مستحبّات به واجبات زيان رساند ، مستحبها را ترك گوئيد . باور و يقين پناهگاهى براى راستى و سلامت است . هر كس كه دورى سفر را به ياد آورد مهيّاى آن شود ، و فرد عاقل كسى را كه از او موعظه خواهد فريب نمىدهد . ميان شما و اندرز پردهء بزرگ منشى است . دانش ، عذر و بهانه را بر طالب علم بسته است .
تمام افرادى كه زمانشان بسر آمده خواهان مهلتند ، و هر صاحب مهلتى تعلَّل مىورزد و كوتاهى .
20 - اى بندگان خدا ، از خدا پروا كنيد ، و در جستجو و درخواست با تلاش

216

نام کتاب : تحف العقول عن آل الرسول ( ص ) ( فارسي ) نویسنده : ابن شعبة الحراني    جلد : 1  صفحه : 216
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست