responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : تحف العقول عن آل الرسول ( ص ) ( فارسي ) نویسنده : ابن شعبة الحراني    جلد : 1  صفحه : 182


كه ثروت و مال نه تنها تقسيم شده ، بلكه مقدار معيشت براى شما تضمين گرديده است . و آن را دادگرى عادل در ميان شما تقسيم و تضمين نموده ، [ و ] براى شما بزودى بدان وفا خواهد كرد . در حالى كه دانش در نزد اهلش برايتان اندوخته شده و شما مأمور به تحصيل آن از طريق ايشان هستيد . بنا بر اين آن را بجوئيد و از اين نكته غافل نباشيد كه زيادى و كثرت مال و ثروت دين را تباه سازد و دلها را سخت نمايد .
در حالى كه نور علم و دانش ، و عمل بدان موجب اصلاح دين و راهيابى به بهشت است . مال و ثروت با خرج كردن نقصان پذيرد ولى دانش با انفاق بسيار گردد ، و مراد از انفاق دانش همانا انتشار آن در ميان حافظان و راويانش مىباشد . و بدين مطلب توجّه كنيد كه همنشينى با عالم و پيروى از او دينى است كه خدا بوسيلهء آن ديندارى و پرستش مىشود ، و اطاعت عالم موجب بدست آمدن نيكىها و محو گناهان است ، و همچنين ذخيره اى براى مؤمنين باشد ، كه در زمان حيات مايهء سربلندى و پس از وفات موجب ذكر خير و نيكنامى ايشان است . همانا كه دانش داراى برتريهاى بسيار است و چنانچه آن را به فردى روحانى تشبيه كنيم رأس آن : فروتنى ، و ديدگانش : بيزارى از حسد ، گوشش : فهم ، زبانش : راستى ، حافظه اش : كنجكاوى و بررسى ، دل و قلبش : خوش بينى ، عقل و خردش : شناخت ابزار كارها ، دستش : رحمت ، همّتش : تندرستى ، و پايش : ديدار و زيارت دانشمندان ، حكمتش : پارسائى ، و قرارگاه و پايگاهش : رهائى ، و رهبرش : عافيت است .
سوارى و مركبش : وفا ، سلاحش : ملايمت در گفتار ، شمشيرش : رضايت و خشنودى ، كمانش : سازگارى ، سپاهش : گفت و شنود با دانشمندان ، دارائى و ثروتش : ادب ، اندوخته و پس اندازش : دورى از گناهان ، توشه اش : نيكوكارى ، پناهش : صلح و سازش ، راهنمايش : هدايت ، و دوست و رفيقش : معاشرت با نيكان است .
سخنانى كوتاه از امير مؤمنان عليه السّلام در زمينه‌هاى : - پند ، حكمت ، زهد ، و امثال آن - 1 - صفاتى كه از اندوخته‌هاى بهشتى است عبارتند از : خير انديشى ، پوشاندن اعمال و كردار خير ، پايدارى بر بلايا ، و عدم اظهار گرفتاريها .
2 - خوش اخلاقى بهترين همنشين است . و ابتداى نامهء اعمال مؤمن خوش اخلاقى او است .

182

نام کتاب : تحف العقول عن آل الرسول ( ص ) ( فارسي ) نویسنده : ابن شعبة الحراني    جلد : 1  صفحه : 182
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست