responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : تحف العقول عن آل الرسول ( ص ) ( فارسي ) نویسنده : ابن شعبة الحراني    جلد : 1  صفحه : 112


ديگرى به جاى وى درآيد ، هر كس كه از ما پيروى نمايد گمراه نشود ، و كسى كه ما را انكار كند هدايت نگردد ، و آن كس كه دشمنان را بر عليه ما تقويت كند روى نجات نبيند ، و آن كس كه ما را وانهد يارى نشود . و به هيچ طمعى بر مال اندك دنيا - كه فانيست - ما را تنها مگذاريد ، زيرا هر كس كه دنيا را بر ما ترجيح دهد در روز قيامت افسوس و حسرتش افزون گردد و اين معنى فرمايش خداوند است : و * ( أَنْ تَقُولَ نَفْسٌ يا حَسْرَتى عَلى ما فَرَّطْتُ فِي جَنْبِ الله وَإِنْ كُنْتُ لَمِنَ السَّاخِرِينَ ) * ، يعنى : « تا كسى نگويد : اى حسرتا بر آنچه در كار خدا كوتاهى كردم ، و از مسخره كنندگان بودم - زمر : 56 » . كودكانتان را از چربى غذايى كه خورده‌اند بشوئيد ، زيرا شيطان آن چربى را مىبويد و كودك در جاى خوابش ميترسد ، و همچنين نويسندگان اعمال از آن اذيّت شوند . براى شما اوّلين نگاه به زن بىاشكال است ، پس دنبال نگاه اوّل را مگيريد و از فتنه برحذر باشيد .
فرد دائم الخمر خداى را همچون بت پرست ديدار كند ، حجر بن عدى عرض كرد : اى امير مؤمنان دائم الخمر كيست ؟ فرمود : كسى كه هر گاه آن را بيابد بنوشد .
هر كس كه چيز مستكننده اى را بنوشد تا چهل شبانه روز نمازش پذيرفته نشود .
كسى كه به قصد بردن آبروى فرد مسلمانى سخنى گويد تا وقتى كه عذرى براى رهائى خود نياورد خداوند او را در لجنزار دوزخيان نگه دارد . هيچ مردى نبايد با مردى ديگر زير يك روانداز بخوابد ، و نه هيچ زنى با زنى ديگر ، و در غير اين صورت ادب شود و آن تعزير و خوردن شلَّاق است . دباء ( نوعى كدو ) بخوريد كه بر نيروى عقل ( حافظه ) بيفزايد ، و آن مورد پسند پيامبر صلَّى الله عليه و اله و سلَّم بود . ترنج ( بالنگ ) را پيش از غذا و پس از آن بخوريد ، زيرا دودمان پيامبر چنين ميكردند . گلابى قلب را جلا دهد و دردهايش را به اجازهء خدا آرام سازد ، هنگامى كه مرد به نماز مىايستد ابليس آيد و از روى حسد به او نگاه مىكند چون مىبيند كه رحمت خدا سر تا پاى او را پوشانده است . بدترين كارها بدعتها و كارهاى نو ظهور است ( آنها كه در كتاب و سنّت و اجماع معروف نباشند ) و برترين آنها آن است كه موجب رضاى خداوند عزّ و جلّ باشد ، كسى كه به دنيا دل ببندد - آن را بر آخرت ترجيح دهد - سرانجام ناگوارى دارد . اگر نمازگزار مىدانست به سبب اقامهء نماز چه مقدار از رحمت خداوند او را در برگرفته است هرگز راضى نمىشد كه سر از سجده بردارد . از امروز و فردا كردن در كار آخرت پرهيز كنيد ، هر گاه برايتان ممكن شد بدان عجله كنيد . آنچه روزى شماست به شما خواهد رسيد هر چند ضعيف و ناتوان باشيد ، و

112

نام کتاب : تحف العقول عن آل الرسول ( ص ) ( فارسي ) نویسنده : ابن شعبة الحراني    جلد : 1  صفحه : 112
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست