responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : تحف العقول عن آل الرسول ( ص ) ( فارسي ) نویسنده : ابن شعبة الحراني    جلد : 1  صفحه : 110


اين بود كه براى رسول خدا صلَّى الله عليه و اله و سلَّم از شهر طائف مقدارى كشمش رسيد و ايشان فرمودند كه آن را در آب زمزم كه تلخ بود خيس كنند ، و با اين كار ميخواست از تلخيش كاسته شود ، و در صورتى كه كهنه شد آن را نياشاميد .
هنگامى كه مرد عريان و بدون پوشش گردد ، در اين حال شيطان به او نگريسته و در او طمع كند ، پس - از اين روى - خود را پوشيده داريد ، شايسته هيچ مردى نيست كه جامهء خود را از رانش دور كرده و ميان مردم بنشيند . هر كس كه چيز بدبوئى مانند سير و پياز بخورد نبايد بمسجد رود . مرد در هنگام سجدهء نماز بايد نشيمنگاه و قسمت اخير بدن خود را بلند كند . هر كدام از شما به هنگام غسل كردن بايد از دو بازوى خود شروع كند . هر گاه به تنهائى نماز مىخوانى بايد صداى قراءت حمد و سوره ، و تكبير و تسبيحت را خود بشنوى . هر گاه نمازت را به پايان بردى رويت را به سمت راستت برگردان .
تقوى و پرهيزگارى را به عنوان توشه از اين سرا برگيريد ، زيرا كه آن بهترين توشه اى است كه از آن برگرفته‌ايد . هر كس كه درد خود را تا سه روز از مردم پنهان سازد و تنها به درگاه خداوند بنالد بر خدا لازم آيد كه درد او را شفا بخشد .
دورترين حالتى كه بنده از خداوند دارد وقتى است كه تمام تلاشش براى شكم و شهوت جنسيش باشد . مرد نبايد به سفرى رود كه از آن بر دينش مىترسد . چهار چيز را در دعا به گوش برسان : صلوات بر پيامبر و آلش ، و درخواست بهشت از پروردگارت ، و پناهندگى به او از دوزخ ، و فقط از او حور العين بخواه . هنگامى كه مرد نمازش را تمام كرد بر پيامبر صلوات بفرستد ، و از او درخواست بهشت كند ، و از دوزخ به او پناه برد ، و همسرى حور را از خدا بخواهد ، زيرا كسى كه بر پيامبر صلوات نفرستد دعايش برگردد ، و هر كس از خداوند بهشت را طلب كند ، بهشت شنيده و گويد : پروردگارا خواستهء بنده ات را به او عطا كن ، و هر كس از دوزخ به خدا پناه برد ، دوزخ گويد : بار إلها بنده ات را از آنچه به تو پناه جسته پناهش ده . و آن كس كه حور خواهد ، حور نيز از خدا خواهد از آن او گردد . موسيقى ( غناء ) [1] نالهء ابليس بر بهشت است . وقتى هر كدامتان كه خواست بخسبد دست راستش را به زير گونهء راستش گذارده و بگويد : « بسم الله ، وضعت جنبي لله على ملَّة إبراهيم و دين محمّد و ولاية من افترض الله طاعته ، ما شاء الله كان و ما لم يشأ لم يكن » يعنى :



[1] مراد مجالس طرب و لهو و لعب است . ( استاد غفّارى )

110

نام کتاب : تحف العقول عن آل الرسول ( ص ) ( فارسي ) نویسنده : ابن شعبة الحراني    جلد : 1  صفحه : 110
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست