responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : تحف العقول عن آل الرسول ( ص ) ( فارسي ) نویسنده : ابن شعبة الحراني    جلد : 1  صفحه : 107


مرد نبايد سكَّه‌هاى عكسدار را در حال نماز در جامهء خود گره زند . و چنانچه سكَّه درون كيسه و يا داخل لباس آشكار باشد مانعى ندارد . مرد نبايد بر خرمن گندم و جو و يا هر خوراكى ديگر و يا نان سجده كند .
هر كدام از شما هنگام رفتن به بيت الخلا اين دعا را بخواند : « بسم الله ، اللَّهمّ أمط عنّي الأذى و أعذني من الشّيطان الرّجيم » يعنى : « بنام خدا ، خداوندا فضولات را از من دور ساز ، و مرا از شرّ شيطان رانده شدهء از درگاهت در پناه خود گير » . و هنگام نشستن بگويد : « اللَّهمّ كما أطعمتنيه طيّبا و سوّغتنيه فاكفنيه » يعنى : « خداوندا همان طور كه غذاى پاك روزيم ساختى و گوارايم نمودى پس مرا از آن كفايت فرما » . پس وقتى كه به مدفوع خود پس از پايان كار نگاه مىكند بگويد : « اللَّهمّ ارزقنى الحلال و جنّبني الحرام » يعنى : « خداوندا رزق و روزى حلال نصيبم فرما ، و حرام را از من دور دار » ، زيرا كه رسول خدا صلَّى الله عليه و اله و سلَّم فرمود : هيچ بنده اى نيست مگر اينكه خداوند فرشته اى را مأمورش ساخته كه به هنگام قضاى حاجت گردن آن بنده را تا آنجا كه به مدفوع خود نظر كند خم مىكند ، پس در اين وقت شايسته است كه از خداوند طلب حلال كند ، زيرا كه آن فرشته گويد : اى آدميزاد اين همان چيزى است كه براى دستيابى به آن حرص ميزدى ، پس ببين آن را از كجا آوردى و به كجا رفت ، هيچ كس پيش از گفتن « بسم الله » وضو نگيرد ، تا قبل از دست زدن به آب اين دعا را بخواند : « بسم الله ، اللَّهمّ اجعلني من التّوّابين و اجعلني من المتطهّرين » يعنى : « بنام خدا ، بار إلها مرا از توبه كنندگان و پاكان قرار ده » ، و پس از پايان وضو بگويد : « أشهد أن لا إله إلَّا الله وحده لا شريك له و أنّ محمّدا عبده و رسوله صلَّى الله عليه و اله و سلَّم » يعنى : « گواهى ميدهم كه هيچ معبودى نيست مگر الله ، يگانه است و بىشريك ، و نيز گواهى ميدهم كه محمّد بنده و فرستادهء اوست - درود خدا بر او و خاندانش باد - » . پس در اين هنگام سزاوار آمرزش مىگردد . هر كس حقّ نمازش را با شناخت كامل بجا آورد خدا او را بيامرزد .
هيچ كس نبايد نماز نافله اى را در وقت نماز واجب بخواند ، و نيز آن را جز از روى عذر ترك مگويد ، و بايد پس از آن در صورت امكان قضايش را بجا آورد ، چرا كه خداوند عزّ و جلّ مىفرمايد : * ( الَّذِينَ هُمْ عَلى صَلاتِهِمْ دائِمُونَ ) * يعنى : « آنان كه در بجاى آوردن نماز خويش پيوسته و دائمى باشند - معارج : 23 » ، و آنان در زمرهء كسانى هستند كه قضاى نوافل شب را كه از ايشان فوت گشته به روز بخوانند و چنانچه از روز باشد در شب بخوانند . هيچ نماز نافله اى را در وقت نماز واجب

107

نام کتاب : تحف العقول عن آل الرسول ( ص ) ( فارسي ) نویسنده : ابن شعبة الحراني    جلد : 1  صفحه : 107
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست