responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : تحف العقول عن آل الرسول ( ص ) ( فارسي ) نویسنده : ابن شعبة الحراني    جلد : 1  صفحه : 106


هم از دست بدهد ، و گنه كار از آن بيرون شود .
هر كدام از شما به هنگام ورود به منزل بر اهلش سلام كند و اگر او را اهلى نبود پس بگويد : « السّلام علينا من ربّنا » و نيز سورهء توحيد را به هنگام ورود به خانه اش بخواند ، زيرا باعث زدودن فقر و تهيدستى است . به كودكان خود نماز خواندن را بياموزيد ، و چون به هشت سالگى رسيدند آنان را به خواندن نماز واداريد ( و در نخواندن مؤاخذه كنيد ) .
از نزديك شدن به سگها پرهيز كنيد ، زيرا در صورتى كه بدن سگ در حالت خشكى به جامهء كسى برخورد كند بايد بر آن آب بپاشد و چنانچه مرطوب باشد آن را بشويد . هر گاه از سخنان ما حديثى را شنيديد كه معنايش را نفهميديد آن را به خود ما بازگردانيد و در فهم يا عمل به آن توقّف كنيد [1] ، و هنگامى كه حقّ مطلب بر شما آشكار گشت آن را بپذيريد و افشاگر و شتابزده مباشيد . پس تندروها بايد به سوى تعليمات ما باز گردند ، و كندروها بايد خود را به ما برسانند .
هر كس كه به ما بپيوندد به مقصود برسيد ، و هر كس كه عقب ماند تباه گشت .
هر كس كه دستور ما را فرمان برد به حقّ پيوست ، و هر كس كه از راه ما منحرف شد از حقّ دور گشت . براى دوستداران ما گروه بسيارى از رحمت الهى است و براى دشمنانمان گروه بسيارى از خشم خداست . راه ما ميانه روى است و بكارگيرى دستورمان راهيابى است . شك در نماز در پنج حالت موجب بطلان است : در نماز وتر ( ركعت يازدهم نافلهء شب ) ، در دو ركعت اوّل هر نماز واجبى كه بايد در آن حمد و سوره خواند ، و در نماز صبح ، و نماز مغرب ، و هر نماز دو ركعتى واجب ، اگر چه در حال سفر باشد .
فرد خردمند بدون طهارت ( وضو يا غسل ) قرآن نمىخواند تا اينكه براى آن به يكى از آن دو تطهير كند . در وقت خواندن نماز به هنگام قراءت قرآن رعايت احكام وقف و نيز آيات سجده را بنمائيد . هيچ مردى نبايد به هنگام خواندن نماز جامه اش را حمايلوار به گردن آويزد كه اين از كردار قوم لوط است . براى مرد خواندن نماز در يك جامه كه دو طرفش را به گردن خود گره زده ، و يا در يك پيراهن ضخيم كه دكمه هايش را بيندازد كفايت مىكند . مرد نبايد روبروى عكس و يا فرشى كه در آن نقش صورت است نماز بخواند ، ولى چنانچه عكس زير پايش باشد ، و يا چيزى بر روى آن بيندازد كه آن را بپوشاند نماز خواندن مانعى ندارد .



[1] اين در صورتى است كه صحّت صدور آن از معصوم عليه السّلام مسلَّم باشد .

106

نام کتاب : تحف العقول عن آل الرسول ( ص ) ( فارسي ) نویسنده : ابن شعبة الحراني    جلد : 1  صفحه : 106
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست