responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : الكافي ( الروضة من الكافي ) ( فارسي ) نویسنده : الشيخ الكليني    جلد : 1  صفحه : 96


بدتان از هم جدا شود ) و زير و رو شويد مانند زير و رو شدن آنچه در ديگ سر آتش است بوسيلهء كفگير ، تا اينكه زيرترين شما بالاترين شما گردد و بالاترين شما در زيرترين جايگاه رود ، و پيشى گيرند آنان كه در حقشان كوتاهى شد ( و بستم عقب رفتند يا آنان كه بعقب رفتند ) و بدنبال افتند پيشتازانى كه ( بناحق ) جلو افتادند ، بخدا سوگند كلمه اى را ( از آنچه از رسول خدا ( ص ) در اين باره شنيده‌ام ) كتمان نكنم ، و يك دروغ هم نگفته‌ام ، و همانا مرا باين جايگاه و اين روز خبر داده‌اند ، آگاه باشيد كه براستى خطاكاريها همانند اسب سركش و چموشى است كه خطاكاران را بر آنها سوار كرده‌اند و دهنه شان را رها كرده‌اند و ( همچنان بروند تا ) سواران خود را در آتش اندازند ، و همانا تقوى و پرهيزكارى ( براى هر كس ) مركب رامى است كه پرهيزگاران را بر آن سوار كرده و مهارش را بدست آنها داده‌اند تا آنها را ببهشت ببرند ، و درهاى بهشت را براى آنها گشوده‌اند و نسيم جانبخش و بوى خوش آن را بيابند ، و بدانها گفته شود : « بآسودگى و تندرستى بدينجا درآئيد » .
آگاه باشيد كه پيشى جست بر من در اين امر خلافت كسى كه من او را شريك در اين كار نساختم و اين منصب را باو نبخشيدم و آن كسى كه نوبت و سهمى از اين مقام نداشت مگر آنكه بر فرض محال پيامبرى برانگيخته شود ( و باو گزارش دهد كه او را از خلافت سهمى است ) و آگاه باشيد كه پيغمبرى بعد از محمد نباشد .
اين ( غصبكنندهء خلافت ) بر لب پرتگاه سست بنيانى برآمد و همان پرتگاه او را در آتش دوزخ انداخت حق و باطلى در كار است ، و براى هر كدام اهلى است ، پس اگر باطل فراوان ( يا فرمانروا ) شد از قديم چنين بوده و چيز تازه اى نيست ، و اگر حق اندك شد پس چه بسا كه چنين بوده ، و شايد ! ( شايد چيزى نگذرد كه حق بسيار گردد ، و طرفداران حق عزيز گردند ، و خدا آنان را يارى دهد . . و . . ) و بندرت اتفاق افتد كه چيزى برود و دوباره رو كند ، و اگر براستى ( در اين زمان نيز كه كار بدست من افتاده و حق رو كرده ) كار شما را بخودتان واگذارند شما سعادتمند و خوشبخت هستيد ( ولى مگر دنياپرستان مغرض كه نقشهء غصب حكومت را در سر ميپرورانند دست بردار هستند ) و بر من جز اين نيست كه كوشش كنم ( يعنى من تلاش خود را ميكنم ) و من براستى ترس آن را دارم كه شما دوران فترت را بگذرانيد ( يعنى مانند ملتهائى كه

96

نام کتاب : الكافي ( الروضة من الكافي ) ( فارسي ) نویسنده : الشيخ الكليني    جلد : 1  صفحه : 96
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست