نام کتاب : الكافي ( أصول الكافي ) ( فارسي ) نویسنده : الشيخ الكليني جلد : 1 صفحه : 314
خدا را بر امر مردم مقدم دارند و حكم خدا را پيش از حكم مردم دانند . 2 - و باز فرموده است ( 41 سوره 28 ) « آنها را امامانى قرار داديم كه بسوى دوزخ بخوانند » ايشان امر مردم را بر امر خدا مقدم دارند و حكم مردم را پيش از حكم خدا دانند و بر خلاف آنچه در كتاب خداى عز و جل است ، طبق هوس خويش رفتار كنند . شرح - مقصود از خواندن بسوى دوزخ اينست كه مردم را بكفر و گناه و اميد راند كه عاقبتش دوزخ است و مقصود از قرار دادن خدا ايشان را اين چنين ، آنست كه خدا از حال ايشان خبر ميدهد چنان كه بشخصى گوئى : « تو مرا دروغگو قرار دادى » يعنى بمردم گفتى كه او دروغگوست و اين معنى را شيخ طوسى و طبرسى قدس سرهما گفتهاند و بيانى كه ما در جبر و تفويض گفتيم و در اخبار طينت ان شاء الله مىآيد نيز مناسب اين مقام است . قرآن بسوى امام هدايت ميكند 1 - حسن بن محبوب گويد : از حضرت رضا عليه السلام راجع بقول خداى عز و جل پرسيدم ( آيه 33 - سوره 4 ) « همه را در تركه پدران و مادران و خويشان ، بستگانى قرار دادهايم و كسانى را كه با آنها دست ( بيعت يا پيمان ) دادهايد » ( بهره آنها را بدهيد ) حضرت فرمود : مقصود ائمه عليهم السلام باشند كه خداى عز و جل پيمان شما را با ايشان بسته است . شرح - ظاهر آيه شريفه و تفسير آن ، راجع بارث بردن اولاد از پدر و مادر و خويشان و بستگان از يك ديگر است كه در اين سوره بتفصيل بيان شده است و از جمله روابطى كه موجب ارث مىشود ، عقد أيمان است كه در آخر آيه شريفه ذكر شد و آن بمعنى رابطه همسرى يا ضمان جريرة و يا امامت است كه فقهاء در كتاب ارث تفصيل دادهاند و ارث بردن امام در صورتى است كه براى ميت هيچ گونه وارثى نباشد و اما تأويل و باطن آيه شريفه را كه حضرت بيان ميفرمايد ، تطبيق نمودن عقد أيمان است با حق معنوى امامت يعنى نظر باينكه بين امام و مأموم رابطه ولايت و دست بيعت و پيمان فرمانبردارى هست ، خداى تعالى ميفرمايد : اين حق امام را ادا كنيد يعنى از او اطاعت و پيروى كنيد .
314
نام کتاب : الكافي ( أصول الكافي ) ( فارسي ) نویسنده : الشيخ الكليني جلد : 1 صفحه : 314