نام کتاب : الكافي ( أصول الكافي ) ( فارسي ) نویسنده : الشيخ الكليني جلد : 1 صفحه : 279
يعنى امامى از اولاد فاطمه عليها السلام ندارد « هيچ نورى براى او نباشد » روز قيامت امامى نداشته باشد ، و در باره قول خداى تعالى ( 12 سوره 57 ) « نور آنها از پيش رو و طرف راست ميشتابد » فرمود : روز قيامت ائمه مؤمنين از پيش رو و طرف راست مؤمنين ميشتابند تا ايشان را بمنازل اهل بهشت وارد سازند . توضيح - باصطلاح محدثين و مفسرين ، تفسير قرآن با تأويل آن فرق دارد : تفسير قرآن همان معنى ساده و روشن است كه هر داناى بلغت عربى آن را ميفهمد و اجازه دارد كه آن معنا را استنباط كند و در آن بينديشد و در كتاب تفسير خود بنويسد ولى تأويل قرآن معنى باطنى و مكنون آنست كه همه كس را اجازه دست درازى بسوى آن نيست . تأويل قرآن منحصر به پيغمبر اكرم و ائمه معصومين ( ص ) ميباشد كه قرآن در خانه آنها نازل شده و بوحى و الهام الهى بآن تأويل رهبرى شدهاند ، ايشان هر چه در باره قرآن گويند از تفسير و تأويل حق است و مقبول ، در صورتى كه از ديگران كلمه اى هم در تأويل پذيرفته نيست ، آنچه امام صادق ( ع ) در باره آيه شريفه نور كه از آيات برجسته و تعابير ابتكارى قرآن ميباشد فرموده است مربوط بتأويل قرآنست ، دانشمندان شيعه براى تطبيق آيه شريفه با تأويل و بيان حضرت صادق ( ع ) بيانات مفصل و مختلفى دارند و بعضى رساله اى جداگانه در اين موضوع نوشتهاند كه از حوصله اين مختصر بيرونست . علاوه بر آنكه پس از اطمينان بصحت اصل حديث نياز مبرمى بفروع و حواشى آن نميباشد . 6 - محمد بن فضيل گويد از حضرت ابو الحسن ( ع ) راجع بقول خداى تعالى ( 8 سوره 61 ) « ميخواهند نور خدا را با پف دهان خود خاموش كنند » پرسيدم ، فرمود : يعنى ميخواهند ولايت امير المؤمنين ( ع ) را با پف دهانشان خاموش كنند ، گفتم سپس خداى تعالى فرمايد : « و خدا كاملكننده نور خويش است » فرمود يعنى و خدا كاملكننده امامت است و امامت همان نور است و همانست كه خداى عز و جل فرمايد « بخدا و رسولش و نورى كه فرو فرستادهايم ايمان آوريد » مقصود از نور همان امام است .
279
نام کتاب : الكافي ( أصول الكافي ) ( فارسي ) نویسنده : الشيخ الكليني جلد : 1 صفحه : 279