نام کتاب : الكافي ( أصول الكافي ) ( فارسي ) نویسنده : الشيخ الكليني جلد : 1 صفحه : 132
نور حجاب و حجاب يك هفتادم نور ستر ، اگر آنها راستگويند چشم خود را بهمين خورشيد وقتى كه در ابر نباشد بدوزند . 8 - حضرت رضا ( ع ) فرمود : رسول خدا ( ص ) ميفرمود : چون مرا بآسمان بردند ، جبرئيل مرا بجائى رسانيد كه جبرئيل هيچ گاه بآنجا گام ننهاده بود ، سپس از پيش ديده پيغمبر پرده برداشته شد و خدا از نور عظمت خويش بآن حضرت آنچه دوست داشت ارائه فرمود : ( در باره آيه شريفه « ديدگان او را در نيابند ولى او ديدگان را دريابد ) . 9 - ابن سنان گويد : امام صادق ( ع ) راجع به آيه ( 104 سوره 6 ) ديدگان او را درنيابند ، فرمود : مقصود احاطه وهم است ( يعنى معنى مقصود از آيه شريفه اينست كه خدا در خاطرها نگنجد و چشم دل باو دست نيابد ) مگر نمىبينى خدا چه ميفرمايد ( آيه 104 سوره انعام ) از پروردگارتان بصيرتها سوى شما آمده ، كه مقصود بينائى بچشم نيست ( و نيز در آيه 104 سوره 6 ) فرمايد هر كه بينا شد بسود خودش باشد كه مقصود بينائى بچشم نيست ، ( سپس فرمايد ) و هر كه كور گشت بزيان خودش باشد ، كه مقصود كورى چشم نيست ، همانا مقصود احاطه و هم است چنان كه ميگويند فلانى بشعر بيناست و فلانى بفقه بيناست و فلانى بسكه پول بيناست و فلانى بلباس بيناست ، خدا بزرگوارتر از اينست كه بچشم ديده شود . ( خلاصه اينكه چون ديدن خدا بچشم محالست و هيچ كس خيال آن را نميكند آيه شريفه آن را نفى نكرده است تا از قبيل توضيح واضح باشد بلكه مقصود از آيه شريفه احاطه وهم است بخدا و گنجيدن كنه ذات در خاطر انسان
132
نام کتاب : الكافي ( أصول الكافي ) ( فارسي ) نویسنده : الشيخ الكليني جلد : 1 صفحه : 132