responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : الخصال ( فارسي ) نویسنده : الشيخ الصدوق    جلد : 1  صفحه : 332


هر گاه خون تو هيجان كرد چه روز باشد و چه شب ، آية الكرسى بر خوان و خون مىگير . پيامبر گفته :
قيامت ميان نماز پيشين و پسين روز آدينه بر پاى مىشود . پيامبر گفته : در شب هر آدينه براى خانواده خود ميوه و گوشت ببريد تا به آمدن آدينه شادمان باشند . پيامبر چون براى تابستان از اتاق بيرون مىآمد روز پنجشنبه را برمىگزيد و چون براى سرماى زمستان به اتاق بازمىگشت شب آدينه را برمىگزيد و روايت شده كه بيرون آمدن و بازگشتن هر دو در شب آينه بود .
ابو كهمس گفته : به امام صادق گفتم . دعايى به من فرا آموز كه بدان روزى جويم . به من گفت :
آب خوره و ناخن خود را بچين و اين در روز آدينه باشد . هشام پور سالم از امام صادق روايت كرده كه ناخن گرفتن روز آدينه از خوره و پيسى كورى ايمنى دارد . هر گاه نياز نباشد با ابزار سر آنها را بسايد .
امام صادق گفته : هر كه هر آدينه ناخن چيند و آب خوره بزند و بگويد : بنام خدا و بر شيوهء راه و رسم محمد و دودمان وى به روزه ناخن و مويى كه از خود جدا كند ثواب آزاد كردن بنده‌يى از اولاد اسماعيل ببرد . پيامبر گفته ؟ هر كه روز آدينه ناخنهاى خود را بگيرد خدا درد را از انگشتان وى ببرد و درمان در آنها درآورد و روايت شده كه ديوانگى و خورهء پيسى به وى ظاهر نشود .
جعفرى گفته : از امام موسى بن جعفر شنيدم كه مىگفت : سه‌شنبه ناخنهاى خود را بگيريد و روز چهارشنبه گرمابه رويد و روز پنجشنبه هر گاه خورسند باشيد خون بگيرد و روز آدينه با بهترين عطرها خود را خوشبو كنيد .
امام رضا گفته : خوب نيست ، مرد هيچ روزى بوى خوش به كار نبرد ، هر گاه نتواند يك روز در ميان بوى خوش به كار بردن را رها مكند . هر گاه نتوانست هر آدينه عطر زند و آن را رها مكند .
سكن خزاز گفته از امام صادق شنيدم مىگفت : خدا بر هر مردى حق داده كه در هر آدينه آب خور خود را بزند و ناخن خود را بگيرد و بوى خوش به كار برد . انس از پيامبر روايت كرده كه شب و روز آدينه بيست و چهار ساعت است و خدا در هر ساعتى ششصد هزار گناهكار را از دوزخ مىرهاند .
هشام پور حكم از امام صادق روايت كرده كسى كه مىخواهد كار نيكى انجام دهد مانند آنكه صدقه بدهد يا روزه بگيرد يا امثال آنها خوبست به روز آدينه به جاى آورد . چون پاداش كار نيك در روز آدينه دو چندان است . و نيز از او نقل كرده كه گفت : هر كه روز آدينه شعرى بخواند بهره‌اش از اين روز همانست . پيامبر گفته : هر گاه ديديد پيرى در روز آدينه از احاديث روزگار جاهليت سخن مىراند سرش را بكوبيد اگر چه با سنگريزه‌يى باشد . امام صادق گفته : هر كه در سجدهء آخر نافله پس از مغرب شب آدينه و بهتر است در هر شب هفت بار بگويد خدايا من ترا به ذات پاك تو و نام بزرگ تو مىخوانم كه بر محمد و دودمان وى آمرزش فرستى و گناه بزرگ مرا بيامرزى تا سر از سجده بردارد خدا وى را آمرزيده باشد .

332

نام کتاب : الخصال ( فارسي ) نویسنده : الشيخ الصدوق    جلد : 1  صفحه : 332
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست