responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : الخصال ( فارسي ) نویسنده : الشيخ الصدوق    جلد : 1  صفحه : 302


مسجد كوفه نشسته بود كه بزرگ جهودان آمد و گفت : مىخواهم از تو چند پرسش كنم هر گاه دستور مىدهى تا باز پرسم و اگر نه درگذرم ؟ . گفت : اى برادر جهود هر چه خواهى بپرس . جهود گفت :
ما در كتاب آسمانى خود ديده‌ايم چون خداى پيامبرى فرستد به وى فرمان دهد كه از خاندان خود كسى را برگزيند كه پس از وى كارگزار پيروان وى باشد و فرمانى در اين باره به پيروان صادر كند تا از آن پيروى شود و بعد از او ميزان كار پيروان وى باشد .
خدا اوصياى پيامبران را در زندگى ايشان آزمايش مىكند و بعد از مرگ ايشان نيز آزمايش مىكند ، مرا آگاه ساز كه آزمايش اوصياء در زندگى پيامبران چند بار و بعد از مرگ ايشان چند بار است . هر گاه اوصياء از آزمايش درست برآيند سرانجام آنان چگونه باشد ؟ .
على در پاسخ وى گفت : به حق خداى يگانه كه دريا را براى بنى اسرائيل شكافت و تورات و انجيل را به موسى و عيسى فرستاد هر گاه حقيقت چيزى را كه پرسيدى به تو باز گويم تصديق خواهى كرد ؟
اقرار به وصايت من خواهى نمود . به خدايى كه دريا را براى بنى اسرائيل شكافت و بر موسى تورات فرستاد هر گاه پاسخ ترا درست گويم اسلام مىپذيرى ؟ . گفت : آرى . على گفت : تا پيامبر زنده است خدا جانشين او را در هفت مقام آزمايش مىكند تا حسن خدمت او را بيازمايد و چون آزمايش در آنها مورد پسند باشد به پيامبر دستور مىدهد كه او را در زندگى خود دوست قرار دهد و براى خود پس از مرگ وى را جانشين سازد و فرمان برى جانشين خود را بر همهء پيروانى كه پيروى لازم شمارد وصى پيامبر پس از مرگ وى باز در هفت مقام آزمايش مىشود تا بردبارى او امتحان گردد هر گاه آزمايش وى درست بر آمد سرانجام آنها را سعادت قرار مىدهد تا سرفراز و هم آغوش كامل به پيامبر گردد . جهود گفت :
درست گفتى : اكنون بگوى خدا ترا در زندگى محمد چند بار آزمايش كرد و بعد از مرگ وى چند بار ؟ .
بعدا چه خواهد شد ؟ .

302

نام کتاب : الخصال ( فارسي ) نویسنده : الشيخ الصدوق    جلد : 1  صفحه : 302
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست