responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : الخصال ( فارسي ) نویسنده : الشيخ الصدوق    جلد : 1  صفحه : 287


راهنماى او باشى و چون جامه او را بپوشانى . آنكه سير مباشى و او گرسنه باشد . نبايد كه تو جامه پوشى و او برهنه باشد و تو سيراب باشى و او تشنه . هر گاه زن و پرستار دارى برادر تو زن و پرستار ندارد پرستار خود را بفرست تا جامه‌هاى وى را شست و شوى كند و خوراك او را بپزد ، بستر وى را بگسترد چون كه همهء اينها در ميان شما به طريق شركت است . در عهد و سوگند وفادار باشى و مرده‌اش را تشييع كنى و در بيمارى از او ديدار كنى و خويشتن را در كارهايش آماده دارى چون چنين سازى وظيفه دوستى را ادا كرده‌يى و به دوستى خدا پيوستى .
و نيز گفته : مؤمن بر مؤمن هفت حق واجب دارد كه بر تو حتم است ، خدا از آنها بازرسى كند :
در چشم خود وى را گرامى دار و در دل وى را دوست دار و از خواستهء خود با وى همراهى كن .
غيبت وى را حرام دان ، در بيمارى از او ديدار كن ، جنازهء وى را تشييع كن ، پس از مرگ از او به نيكى ياد كن .
< فهرس الموضوعات > كافر با هفت روده مىخورد < / فهرس الموضوعات > ترجمهء ( 733 ) كافر با هفت روده مىخورد - پيامبر گفته : مؤمن با يك روده مىخورد و كافر با هفت روده . يعنى به دنيا بيشتر متوجه است .
< فهرس الموضوعات > مؤمن كسىست كه هفت چيز داشته باشد < / فهرس الموضوعات > ترجمهء ( 734 ) مؤمن كسىست كه هفت چيز داشته باشد - جناب على گفته : گرونده به خدا كسىست كه پيشه‌اش پاك باشد و خويش نيك و درون وى درست ، زائد از خواستهء خود را در راه خدا هزينه كند و بسيارگوى مباشد و مردم را از شر خود نگاهدارد و از خود به ايشان حق دهد .
< فهرس الموضوعات > مؤمنان در هفت درجه از ايمان هستند < / فهرس الموضوعات > ترجمهء ( 735 ) مؤمنان در هفت درجه از ايمان هستند - امام صادق گفته : مؤمنان در ايمان بر هفت درجه مىباشند ، هيچ كدام از درجهء خود فراتر نمىروند ، دارندهء درجهء معينى مشمول الطاف خدا مىشود و ترفيع رتبه پيدا مىكند ، ليك از درجهء خود به درجهء ديگران نمىرود . دسته‌يى گواهان خدايند بر خلقش ، دسته‌يى نجبايند . دسته‌يى ممتحنه‌اند ، دسته‌يى اهل دلاورىاند ، دسته‌يى اهل شكيبايىاند ، دسته‌يى

287

نام کتاب : الخصال ( فارسي ) نویسنده : الشيخ الصدوق    جلد : 1  صفحه : 287
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست