responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : الأمالي ( فارسي ) نویسنده : الشيخ الصدوق    جلد : 1  صفحه : 679


شخصيتى باشد كه :
1 - دانا باشد و نادانى نداشته باشد . 2 - راعى و سرپرستى باشد كه شانه خالى نكند و نكول ننمايد . 3 - معدن قدس و طهارت و نور و زهد و علم و عبادت باشد . 4 - مخصوص باشد بدعوت از طرف رسول خدا و از جانب او معين شود . 5 - از نژاد فاطمه زهراء مطهره بتول باشد . 6 - در نسب او تيرگى و گفتگو نباشد و از بالاترين خاندان در قبيله قريش و كنگره رفيع بنى هاشم و عترت رسول اكرم و پسند خداى عز و جل باشد . 7 - شرف اشراف و زاده عبد مناف باشد . 8 - شكافنده حقائق علم و داراى مقام كامل بردبارى و حلم باشد . 9 - مملو از معنويات امامت و داناى بتدبير و سياست باشد .
10 - واجب الاطاعة باشد و بامر خدا قيام كند . 11 - ناصح بندگان خدا و حافظ دين خداى عز و جل باشد .
براستى پيغمبران و امامان ( ع ) را خدا توفيق دهد و از مخزون علم و حكمت خود بآنها چيزها عطا كند كه بديگران ندهد و دانش آنها برتر از دانش همه اهل زمانهاى آنها است چنانچه خداى عز و جل فرمايد .
( يونس - 35 ) آيا كسى كه رهبرى كند شايسته پيرويست يا كسى كه نيازمند هدايت است ، چه شده شما چگونه قضاوت كنيد ؟ ! ! ( بقره - 269 ) بهر كه حكمت داده شد خير بسيار داده شده و جز خردمندان ياد آور آن نباشند .
( بقره - 247 ) در باره طالوت فرمايد « براستى خدا او را بر شما برگزيد و افزونى در علم و جسم داد ، خدا بهر كه خواهد ملكش را بدهد ، خدا واسع و دانا است ، در باره پيغمبر خود فرموده ( نساء - 113 ) و فضل خدا بر تو بزرگ است ، در باره خاندانش كه از آل ابراهيم هستند فرمود ( نساء - 54 ) يا حسد بردند بمردم در آنچه خدا از فضل خود بآنها داد محققا عطا كرديم به آل ابراهيم كتاب و حكمت و بآنها بزرگى داديم 55 - برخى بدان ايمان داشته و برخى نداشته ، دوزخ آتشى افروخته بقدر كفايت دارد .

679

نام کتاب : الأمالي ( فارسي ) نویسنده : الشيخ الصدوق    جلد : 1  صفحه : 679
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست