responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : هشام بن الحكم ، مدافع حريم ولايت ( فارسي ) نویسنده : سيد أحمد صفائي    جلد : 1  صفحه : 27


شما مباحثه كنم . بطيار [1] امر فرمود با وى در اين موضوع مباحثه كن . طيار چندان مجال به شامى نداد كه آثار شكست در وى آشكار شد . عرض كرد ميل دارم در توحيد خداى جهان با شما مناظره كنم . به هشام بن سالم امر فرمود ، با وى در اين موضوع ، صحبت كن . ميدان مناظره با هشام بن سالم گرم شد و مدتى مناظره به طول انجاميد ، سرانجام هشام بن سالم بر او غلبه كرد . سپس عرض كرد ميل دارم در موضوع امامت ، با شما مناظره كنم . به هشام بن حكم امر فرمود با شامى مباحثه و گفتگو كند ( ما مناظره هشام بن حكم را با شامى در آتيه ضمن مناظراتش بيان خواهيم كرد و در اينجا به اين مقدار قناعت مىكنيم كه ) هشام بن حكم فرصت سخن گفتن به مرد شامى نداد بلكه مهلت كوچكترين جنبش فكرى براى او پيدا نشد بطورى بيچاره و حيرت زده شد كه امام صادق از اين منظره بقدرى خنديد كه دندانهاى نواجذ ( آخرين دندانها ) آن بزرگوار نمايان شد . شامى گفت منظور شما از اين عمل اين بود به من بفهمانيد كه در مكتب خود چنين دانشمندانى تربيت نموده ايد .
فرمود : آرى چنين است ولى برادر شامى گر چه تمام اين دانشمندان در مناظره بر تو غلبه كردند لكن همه در يك درجه از علم و دانش نيستند و به يك روش مناظره نكردند . اينك براى تو توضيح مىدهم : اما حمران در مناظره چنان تو را گيج كرد كه سخن به نفع او گفتى و بدين سبب بر تو غلبه كرد ، و از مطلب حقى سؤال كرد نتوانستى پاسخ بدهى . و اما " ابان " با باطلى بر تو پيروز شد . اما زراره از طريق قياس با تو مناظره نموده قياسش بر قياست برترى داشت . اما طيار مانند



[1] طيار - " حمزة الطيار " كنيه او ابو عماره است از اصحاب حضرت باقر امام پنجم و حضرت صادق امام ششم بوده امام پنجم بوجود او مباهات و افتخار مىكرد ابو عمرو كشى بسند خود از هشام بن الحكم روايت نموده كه امام صادق بعد از فوتش بر او رحمت فرستاد و در حقش دعا كرد فرمود : " رحمة الله ولقيه نضرة و سرورا فقد كان شديد الخصومه لنا اهل البيت " خدا طيار را رحمت كند و خوشى و شادمانى نصيبش فرمايد ، طيار مدافع سر سختى بود براى ما اهل بيت . و از اجازه مخصوص امام صادق به او در مناظره با دشمنان به اين عبارت " اما مناظره تو با دشمنان ما را خوش آيد زيرا كه اگر در دامى واقع شوى مىتوانى پرواز نمائى " مراتب فضل وحذاقت او در امور دينى معلوم مىشود .

27

نام کتاب : هشام بن الحكم ، مدافع حريم ولايت ( فارسي ) نویسنده : سيد أحمد صفائي    جلد : 1  صفحه : 27
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست