نام کتاب : مقالات وگفتارها ( فارسي ) نویسنده : مسجد انگجي تبريز جلد : 1 صفحه : 64
غيبت صغرى و نه در غيبت كبرى و نه پس از ظهور ، هيچ رابطه اى با اين كوه ندارد ، اساسا غيبت او بدين صورت نيست كه در جاى مخصوصى پناه گرفته باشد بلكه همه جا حاضر وناظر است و اين ما هستيم كه او را تشخيص نمىدهيم و بنابراين سؤال از اينكه تو در كدام جايگاه مخفى به سر مىبرى ظاهرا با نوع غيبت حضرت مهدى موعود شيعه امامى سازگار نيست . مطالعه دقيق متن دعاى ندبه كه از ائمه ما به تصريح و ترتيب نام نمىبرد و پس از حضرت امير كه به تفصيل از مناقب وفضائل وى سخن ميگويد ، ناگهان و بىواسطه به امام غائب خطاب مىكند ، باز اين سؤال را بيشتر در ذهن مطرح مىكند . به هر حال اين مطلب را فقط بعنوان يك سؤال علمي مطرح مىكنم نه يك قضاوت قطعى ، به اين اميد كه بجاى دشنام و اتهام پاسخ معقول منطقى بشنوم و اين ابهام از ذهنم مرتفع گردد و اگر كسى كه در اين مورد مطالعه دارد اين مسأله را روشن كند ، منتى بر من نهاده است . " ( 4 ) در همان تاريخ چند نفر از فضلاء و علماء به اين سؤال ، پاسخ معقول و منطقى دادند ومنتشر شد ، يكى از كسانى كه در همان سالها به اين سؤال پاسخ داد محقق عاليقدر حضرت آيت الله جناب آقاى شيخ محمد تقى تسترى مؤلف " قاموس الرجال " بود . پاسخ ايشان كه شامل هفت فراز مىباشد به شرح زير است : 1 - بلى در نصوص معتبره رسيده كه جايگاه حضرت هم در غيب صغرى و هم در غيبت كبرى ، كوه رضوى است . شيخ الطائفة ، شيخ طوسى در كتاب غيبت خود بعد از نقل اخبارى اولا از عامه و ثانيا از خاصه بر آنكه ائمه دوازده اند و آنكه مراد از آن دوازده ، همان ائمه امامية است و نقل اخبارى بر امامت ، بخصوص امام دوازدهم ، به فرمايشات ائمه ديگر و پيش از تولدش به آنكه غيبت مىكند - ميگويد : واخبرنا ابن ابى جيد القمى عن محمد بن الحسن بن الوليد عن محمد بن الحسن الصفار عن العباس بن معروف عن عبد الله بن حمدويه بن البراء
64
نام کتاب : مقالات وگفتارها ( فارسي ) نویسنده : مسجد انگجي تبريز جلد : 1 صفحه : 64