responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : مقالات وگفتارها ( فارسي ) نویسنده : مسجد انگجي تبريز    جلد : 1  صفحه : 289


هذا الملك اصبهان إذ فوض أمره إلى معتمد الدولة ، وقال النوري في جوابه ما فوض بناء الاصبهان إليه بل فوض سلطنته إليه والملك واجد لها الان ايضا .
12 ) كلمه تغيرات اگر لبس فوق لبس است استكمالى است كه در سلسله طولى است لذا در لسان حكمت از آن تعبير به تغيرات طولى مىكنند ، و اگر خلع ولبس است انقلابات كون و فسادى است كه در سلسله عرضى است لذا در لسان ياد شده تعبير به تغيرات عرضى مىكنند فافهم .
13 ) كلمه در صحف عارفان بالله هر يك از كلمات وجودى را به " حق مخلوق به " تعبير مىكنند ، اين اصطلاح را از كريمه : " ما خلقنا السموات والارض و ما بينهما الا بالحق " ( الاحقاف 4 ) اتخاذ كرده اند .
14 ) كلمه جميع محسوسات بالذات كه صور اشياء جزئيه وصور مدركه نفس اند معقولات كليه مىگردند ، و جميع معقولات كه صور حقائق كليه وصور مدركه نفس اند تشخص خاص عقلانى مىيابند با اين كه براى نفس جزئى حاصل اند .
تفصيل اين كلمه را در " سرح العيون في شرح العيون " ، و به خصوص در " الحجج البالغة على تجرد النفس الناطقه " در بيان برهان دوم نفس شفاء ذكر كرده ايم .
15 ) كلمه نفس را اطلاقاتى است كه در نكته 202 هزار و يك نكته آورده ايم ، در اين كلمه غرض ما اين است كه حق سبحانه از زبان عيسى روح الله عليه السلام حكايت فرموده است كه گفت : " تعلم ما في نفسي ولا اعلم ما في نفسك " ( المائدة

289

نام کتاب : مقالات وگفتارها ( فارسي ) نویسنده : مسجد انگجي تبريز    جلد : 1  صفحه : 289
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست