نام کتاب : مقالات وگفتارها ( فارسي ) نویسنده : مسجد انگجي تبريز جلد : 1 صفحه : 245
مىكند كه شيخ بهائى قدس سره در جواب اين سؤال كه از ايشان شده كه آيا خروج مهدى منتظر از ضروريات و انكارش موجب ارتداد است يا نه ؟ مىفرمايد : كه آن از ضروريات و انكارش موجب كفر است . ( 3 ) دانشمند معروف مصرى معاصر شيخ محمود ابو رية متوفى ( 1970 ) م در چاپ دوم كتابش " الاضواء " از صفحه 191 تا صفحه 200 اخبار مربوط به امام زمان را آورده و گفتار مخالفان را در خصوص امام زمان رد كرده است ( 4 ) . فاضل ارجمند آقاى سيد مرتضى رضوى كشميرى در كتاب " مع رجال الفكر في القاهره " مىگويد : من كتاب " منتخب الاثر في الامام الثاني عشر " تأليف علامه بزرگوار آقاى شيخ لطف الله صافى را به شيخ محمود ابو رية در مصر اهداء كردم و بعد از مدتى روى قرارى كه با هم گذاشته بوديم به منزل ايشان رفتم و در موضوع احاديث مهدى ( عليه السلام ) و كتاب " منتخب الاثر " مذاكره كرديم و كتاب مزبور ، خيلى مورد پسند و خوشايند ايشان شده بود . ( 5 ) يكى ديگر از دانشمندان بنام اهل سنت كه تصريح به وجود امام زمان ( عليه السلام ) نموده است محيى الدين بن عربى است . شهيد مطهرى درباره او مىگويد : بعضى ها مانند ملا صدرا در مقابل احدى به اندازه محيى الدين خضوع ندارند ، يعنى بو على سينا را در مقابل محيى الدين به هيچ مىشمارد ، يا مثلا علامه طباطبائى معتقدند كه اصلا در اسلام هيچكس نتوانسته است يك سطر مانند محيى الدين بياورد ( 6 ) . مرحوم شيخ بهائى در كتاب اربعين در ضمن شرح حديث ( 36 ) مىگويد : سخن شيخ عارف كامل محيى الدين عربى كه در كتاب " الفتوحات المكية " در اين مقام آورده است مرا بسيار نيكو مىنمايد . او در باب ( 366 ) از كتاب مزبور مىنويسد كه " خداوند را خليفه اى است از عترت پيامبر و از فرزندان فاطمه ( سلام الله عليها ) كه ظاهر مىشود ، همنام پيامبر است و جدش حسين بن على ( عليهما السلام ) است ، بين ركن و مقام بيعتش مىكنند ، در خلق ( به قبح خا ) شبيه پيامبر است ولى در خلق ( بضم خا ) پايين تر ، خوشبخت ترين مردمان
245
نام کتاب : مقالات وگفتارها ( فارسي ) نویسنده : مسجد انگجي تبريز جلد : 1 صفحه : 245