پس خواسته آنها را عملى كنند ولى آنها نپذيرند تا آنكه درفش را بدست مردى از خاندان من بسپارند ، او زمين را پر از عدل و داد كند آنگونه كه قبلا از ظلم و ستم پر شده است ، پس هر كس آن زمان را دريابد بايد به نزد ايشان بشتابد گرچه با خزيدن روى برف باشد " . . . . اين مورد و مورد قبلى اگر صحيح باشد . در آن دليلى وجود ندارد كه مهدى خليفه عباسى همان مهدى منتظر است كه در آخر زمان ظهور كند بلكه او يك مهدى است مانند مهدى هاى ديگر . همچنانكه عمر بن عبد العزيز نيز مهدى بود بلكه مىتوان گفت وى به اين نام سزاوارتر از مهدى عباسى بود . . . . اما مهدى موعود ( عليه السلام ) همواره در جهت خير و هدايت است همچنانكه نقطه مقابل دجّال است كه پيوسته در جهت شرّ و گمراهى است . و همانگونه كه قبل از دجّال بزرگ كه داراى كارهاى خارق العادهاى است دجالهاى دروغين ظاهر مىشوند همينطور پيش از مهدى موعود ( عليه السلام ) نيز مهدى هاى هدايتگر و صالح ظاهر خواهد شد . ج : كسانى كه معتقدند او مردى از خاندان پيامبر ( صلى الله عليه وآله ) و از فرزندان حسن بن على است و در آخر زمان ظهور خواهد كرد . زمانى كه زمين آكنده از ظلم وجور باشد ، آن را سرشار از عدل و داد گرداند . اكثر روايات بر اين نظر دلالت دارد . . . " [1] ابن حجر هيثمى ابن حجر در كتاب خود " الصواعق المحرقة " گويد : " مقاتل بن سليمان و مفسران پيرو او گفتهاند كه آيه شصت و يكم سوره زخرف كه فرموده " وانه لعلم الساعة " درباره مهدى ( عليه السلام ) نازل گرديده است . و رواياتى كه به صراحت وى را از خاندان پيامبر ( صلى الله عليه وآله ) مىداند خواهد آمد در اين صورت آيه شريفه