حدود پنجاه مورد است . و اما قديمىترين اثر شيعى درباره امام زمان ( عليه السلام ) كه بدست ما رسيده كتاب " غيبت " و يا كتاب " قائم " از فضل بن شاذان نيشابورى است كه معاصر نعيم بن حماد بوده است وى كتاب خويش را قبل از ولادت حضرت مهدى ( عليه السلام ) و غيبت او تأليف نموده است ! نسخه هاى اين كتاب در قرون گذشته در دسترس علماى ما بوده ولى متأسفانه در حال حاضر از آن خبرى نيست ، ولى بخشهائى از اين اثر در ضمن تأليفات و كتابهاى دانشمندانى كه از آن استفاده كردهاند بر جاى مانده است ، از جمله علامه مجلسى كه رواياتى از آن را در دائرة المعارف خود " بحار الانوار " نقل كرده است . در طول تاريخ ، عقيده به حضرت مهدى ( عليه السلام ) از عقائد ثابت اسلامى نزد علما و عموم مردم سنى مذهب بوده و بر اين عقيده چنان هماهنگى و توافق عمومى وجود داشته كه اگر مخالفى پيدا مىشد با انكار همگان روبرو مىگشت و دانشمندان و محققان با او به مقابله مىپرداختند ، چرا كه انكار چنين موضوعى ، انكار يكى از عقائد مسلم اسلام به شمار مىرود كه با روايات فراوانى از رسول خدا ( صلى الله عليه وآله ) بدست ما رسيده است . اينك دو نمونه از كسانى كه در اين عقيده ترديد نموده و دانشمندان سنى به آنان پاسخ دادهاند ، از نظرتان مىگذرد : الف : ابن خلدون ، از دانشمندان قرن هشتم سنى در مقدمه كتاب معروف تاريخ خود مىگويد [1] : " بدان كه بين همه مسلمانان در طول دوران گذشته چنين معروف بوده و هست كه بايد در آخر زمان