مىتوان به ويژگى غيبى شخصيت پيامبر دست يافت ؟ اگر خداوند در قرآن ، پيامبر را مثل ساير افراد بشر معرفى كرده يعنى او مثل شما در محيط زندگى شما حضور دارد ، با افكار و احساسات شما آشناست و مشكلات شما را به صورت كامل درك مىكند . نه اينكه او هم انسانى ست در سطح فكر و احساس ما . چرا كه رسول خدا ( صلى الله عليه وآله ) از افق فكرى و احساسى بسيار عميق و دقيقى برخوردار است كه دستيابى به آن براى ساير افراد بشر امكانپذير نيست ، همانگونه كه شخصيت وجودى او نيز به هيچ وجه در حد افراد مادى جامعه ما قرار ندارد . بنابراين ، پيامبر خدا به جهت برخوردارى از دقت فوق العاده فكر و احساس و به جهت ارتباط مستقيم با عالم غيب ، هرگز مثل ما نيست . پس هيچ بُعدى از ابعاد شخصيت ما ، مثل شخصيت پيامبر خدا نيست تا بتوانيم بوسيله آن ، به حقيقت شخصيت آن حضرت پىببريم . براى ما همين نكته در ارتباط با شخصيت امامان معصوم اهل بيت نيز مطرح است . از اينجا درمىيابيم كه چرا خداوند در آيه مزبور لفظ بشر را براى مِثل بودن به كار برد و از لفظ انسان ، بهره نگرفت . به اعتقاد من ، اكنون زمان آن رسيده كه ما ، هويت اسلامى و انسانى خود را بعنوان يك مسلمان بازشناسى كنيم و از نو پيامبر ( صلى الله عليه وآله ) و ائمه ( عليهم السلام ) خود را دريابيم و ديدگاه خشك ، سطحى و جاهلانهاى را كه گروههاى وهابى نما در شناخت پيامبر و آل او صلوات الله عليهم اجمعين ترويج مىنمايند ، رها نماييم و به گونه اى به اين خاندان پاك بنگريم كه سزاوار شخصيت الهى و مقامات عاليه آنهاست تا دلهاى ما بار ديگر معدن و مخزن محبت عشق مقدس آنان گردد و راه عشق و محبت بزرگتر نسبت به مولاى آنان و مولاى ما يعنى خداوند در دلها باز شود . كسى كه به خاطر وجود درختان از ديدن جنگل بازمانده نبايد آن را كه درخت ،