" قائم ، روز شنبه كه روز عاشورا است روزى كه حسين ( عليه السلام ) در آن به شهادت رسيد خروج مىكند " [1] روايت قبلى ، ظهور حضرت را روز جمعه بعد از نماز عشاء بيان كرده بود ، حال با توجه به اين دو روايت مىتوان گفت كه ظهور امام ( عليه السلام ) در دو مرحله انجام مىشود . ابتدا سلطه امام بر حرم و مكّه در شب دهم محرم صورت مىگيرد و اين عمل مقدمه اعلان ظهور ، براى جهانيان در روز شنبه است كه همزمان با روز عاشورا است . بى ترديد اين حادثه براى دولت هاى جهان داراى اهميت بوده و انعكاس فراوانى در ميان ملل مسلمان دارد . بويژه زمانى كه حضرت ، مردم را از معجزه اى كه پيامبر اسلام ( صلى الله عليه وآله ) بيان كرده باخبر مىسازد ، معجزه اى كه طى آن لشكريان سفيانى كه اهل سوريه هستند و براى سركوبى نهضت حضرت به سوى مكه مىآيند ، در زمين فرو خواهند رفت . رواياتى كه از مدت اقامت حضرت در مكّه و اقدامات او خبر دهد اندك است . يكى از آنها مىگويد : " امام در مكه تا زمانى كه خداى سبحان اراده كند باقى مىماند " [2] روايت ديگرى مىگويد : امام ( عليه السلام ) بر دزدان كعبه اجراى حد مىنمايد ، ممكن است مراد از دزدان كعبه ، حكام حجاز قبل از ظهور حضرت باشند . اما بى گمان از جمله اقدامات حضرت ، ايراد خطابه براى ملل اسلامى و اعلان موضع سياسى جهانى او خواهد بود . به گفته روايات ، امام ( عليه السلام ) از مكه خروج نمىكند مگر پس از وقوع معجزه فرو رفتن سپاه سفيانى در زمين ، اما به نظر مىرسد كه اين سپاه بعد از علنى شدن نهضت