حضرت در غيبت خود انجام مىدهد ، نقش دارند ، روايات متعدد ، نشانگر آن است كه امام ( عليه السلام ) در زمان غيبت فعاليتهاى گسترده اى دارد ، او وارد خانه ها و كاخ ها مىشود . در كوچه و بازار قدم مىزند و هر سال در مراسم حج حاضر مىگردد . راز غيبت آن حضرت ، كشف نمىشود مگر پس از ظهور ، همانگونه كه راز اقدامات خضر ( عليه السلام ) در زمان همسفر شدن موسى با او كشف نشد مگر بعد از آنكه خودش موسى ( عليه السلام ) را از آن آگاه ساخت . عبد الله به فضل مىگويد : از امام صادق ( عليه السلام ) شنيدم كه مىفرمود : " براى صاحب اين امر ، غيبتى است كه اهل باطل در آن به ترديد افتند ، پرسيدم : فدايت گردم چرا ؟ فرمود : بخاطر چيزى كه ما مجاز به كشف آن براى شما نيستيم ، پرسيدم : راز غيبت امام ( عليه السلام ) چيست ؟ فرمود : در غيبت امام حكمتى ست همچون حكمت غيبت حجت هاى گذشته الهى ، و اين راز و حكمت آشكار نشود مگر پس از ظهور حضرت ، چنان كه راز اقدامات خضر ( عليه السلام ) يعنى شكستن كشتى ، كشتن نوجوان و ساختن ديوار ، براى موسى ( عليه السلام ) روشن نشد مگر زمانِ جدا شدنِ آن دو از يكديگر . اى پسر فضل اين ماجرا يكى از دستورات الهى و سرّى از اسرار خدا و غيبى از غيب هاى اوست . . . پس اگر خداوند را حكيم دانستيم ، بايد تمام افعال او را حكيمانه بدانيم گرچه رازِ آن بر ما روشن نباشد " [1] از محمد بن عثمان عُمرى رضوان الله عليه منقول است كه گفت : " سوگند به خدا ، صاحب اين امر هر سال در موسم حج حضور مىيابد و مردم را مىبيند و آنها را مىشناسد . مردم او را مىبينند ، اما نمىشناسند " [2] و از امام صادق ( عليه السلام ) روايت شده كه فرمود : " براى مردم چه جاى انكار است كه خداوند متعال در مورد حجّت خود ، همان كارى كند كه درباره